راه‌های پیشگیری از کبد چرب

توصیه‌های عمومی جهت پیشگیری از کبد چرب

1- عدم مصرف هر نوع نوشیدنی حتی آب از نیم ساعت قبل از غذا تا یک ساعت پس از غذا: مصرف آب همراه با غذا یا بلافاصله پس از غذا علاوه بر آن که سبب اختلال در هضم غذا می‌شود، باعث ایجاد بیماری‌های مختلفی از جمله نفخ و التهاب و … در دستگاه گوارشی می‌شود.(نوشیدن مایعات سرد بین غذا و یا بلافاصله پس از غذا بدترین عادت غذایی است که ابتلا به بیماری کبد چرب را تشدید می‌نماید.)

2- عدم مصرف انواع میوه‌جات همراه با غذا: تنها میوه‌ای که می‌توان همراه غذا میل کرد زیتون است.(بهترین زمان مصرف میوه‌جات یک ساعت قبل از غذا یا 2 ساعت بعد از غذا است.)

3- عدم مصرف چند نوع غذا در یک وعده

4- مصرف نکردن غذاهای حاوی مواد نگهدارنده به ویژه فست فودها: مصرف سوسیس، کالباس، سس و نوشابه چهار مواد غذایی مضری هستند که بیش‌ترین آسیب را به کبد وارد می‌نمایند.

5- کم مصرف کردن غذاهای سرخ کرده: غذاهای سرخ کردنی علاوه بر آن که ارزش غذایی کمی دارند در زمان هضم فشار زیادی بر دستگاه گوارش وارد می‌نمایند(ثقیل الهضم می‌باشند) و بهتر است در وعده غذایی شب و به ویژه بعد از سن 40 سالگی مصرف نشود.

6- پرهیز از مصرف نان بدون سبوس(نان باگت، لواش و….): بهترین نان برای مصرف به ویژه در مبتلایان به بیماری کبد چرب، نان سنگک می‌باشد.

7- پرهیز از درگیری‌های فکری و استرس روحی به ویژه در زمان غذا خوردن: زیرا بر هضم غذا و کارکرد کبد اثر سوء دارد.

8- تا یک ساعت پس از صرف غذا از انجام فعالیت‌های سنگین و حتی ورزش کردن خودداری نمایند: زیرا باعث اختلال در هضم غذا شده و برای کبد مضر است.

9- عدم مصرف غذا تا زمانی که اشتها به صورت لذت بخش احساس گردد: بدترین زمان غذا خوردن وقتی است که قبل از آن که غذای اول هضم گردد، غذای دوم وارد معده شود.

10- از مصرف بی رویه نوشیدنی‌های غنی از کافئین(به ویژه قهوه) اجتناب کنید: مصرف کافئین پاک‌سازی کبد را مشکل می‌کند.