خانه سبک زندگی ورزش و تحرک

ورزش و تحرک

ابوعلی سینا می‌فرماید: مهم‌ترین تدبیر در حفظ سلامتی ورزش است و بعد از آن تدابیر مربوط به تغذیه و بعد آن اصلاح خواب.

 

ورزش به حرکات ارادی اطلاق می‌شود که عمق و تعداد نفس‌ها را افزایش دهد. فوایدی که برای ورزش برشمرده‌اند عبارت است از:

  • گرمی‌بخشی به بدن
  • دفع مواد زائد از طریق منافذ بدن
  • تقویت هضم غذا در معده
  • تقویت اعصاب و افزایش نشاط

 

رعایت توصیه‌های زیر در خصوص ورزش به سلامتی و بهره‌گیری بیش‌تر از آن کمک می‌نماید:

  1. ورزش معتدل که اعضا و حرارت غریزی بدن را تقویت می‌کند، به نحوی است که پوست سرخ و تنفس تند شده و عرق ایجاد شود. ورزش کم‌تر از این مقدار هم صلاح نیست چرا که اخلاط نامناسب بدن را به جنبش درآورده ولی باعث دفع آن‌ها نمی‌شود و این سبب بیماری می‌شود.
  2. داشتن خواب و استراحت کافی قبل از ورزش از ضروریات است. کسانی که بلافاصله بعد از کار روزانه و در حالی که اشتغالات فکری و جسمی زیادی دارند به ورزش می‌پردازند، از فوائد ورزش بهره کم‌تری خواهند برد.
  3. شروع ورزش باید با حرکات آهسته باشد و به تدریج حرکات سخت‌تر شود و به حدی برسد که فرد بر اساس قدرتش می‌تواند تحمل کند. سپس دوباره آهسته و سبک شود تا فرد از ورزش باز ایستند.
  4. در یک ورزش سالم و عمومی، زمانی که تعریق ایجاد شد و نفس تند و عمیق شد، باید کم‌کم شدت ورزش را کم کرده و حرکات آهسته‌تر گردد.
  5. حد مناسب ورزش سرخی چهره، وجود نشاط در حرکات و تنفس عادی است.
  6. قدرت ورزش در دفع مواد زائد محدود است و دامنه‌اش شامل 24 ساعت گذشته می‌باشد، بنابراین برای بهره‌گیری صحیح از ورزش، انجام ورزش روزانه ضروری است. اگر چه ورزش کم‌تر مثلا هفتگی هم خالی از فایده نیست.
  7. افرادی که پس از سال‌ها تصمیم به ورزش کردن می‌گیرند، باید تدابیر مربوط را بیش از دیگران رعایت کنند و با حرکت آهسته شروع کنند تا آمادگی جسمی آن‌ها دوباره ایجاد شود.
  8. اگر خسته، بیمار یا تب‌دار هستید، ورزش نکنید.
  9. اگر تنش یا استرس دارید، از انجام ورزش‌های سنگین یا رقابتی پرهیز نمایید.
  10. ترک ناگهانی ورزش به ویژه ورزش‌های سنگین بسیار خطرناک بوده و این کار باعث افت شدید قوای بدن و ظهور انواع بیماری‌ها می‌شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *