مواد غذایی مفید برای کبد

مصرف بعضی از مواد غذایی طبیعی فعالیت کبد را در حد مطلوب حفظ می‌کند. پس برای حفاظت از کبد و تسریع در درمان آن لازم است مصرف بالای میوه‌ها، سبزیجات و غلات سبوس‌دار را در رژیم غذایی خود قرار دهیم.

دو دسته از مواد غذایی بیش‌ترین اثر مفید را روی کبد دارند:

الف) مواد غذایی که فرآینده سم زدائی و تصفیه کبد را افزایش می‌دهند.

ب) مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان که طی فرآینده سم زدائی از کبد محافظت می‌کنند.(در فرآینده سم زدائی یا تصفیه کبد تعداد زیادی رادیکال آزاد تولید می‌شود که برای کبد مضر هستند. آنتی اکسیدان از کبد در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند)

میوه‌هایی که بیش‌ترین آنتی اکسیدان را دارند به ترتیب عبارتند از:

آلو، کشمش، شاه توت، توت فرنگی، تمشک، پرتغال، طالبی، سیب، گلابی

1- انواع کلم‌ها(کلم پیچ، گل کلم، کلم بروکلی و …) دارای خواص سم زدائی قوی برای کبد است. این سبزیجات دارای موادی هستند که بعضی سموم را در بدن خنثی می‌کنند. مثل نیتروزامین‌های موجود در دود سیگار و … .

2- چغندر(لبو) تصفیه کننده خون، کبد را تقویت می‌کند و سبب دفع فلزات سنگین از بدن می‌شود.

3- انار: تصفیه کننده خون بوده و مقوی کبد است. نشاط بخش و چهره را شاداب می‌کند.

4- لیموترش: ضد امراض کبدی است و زیادی چربی آن را درمان می‌کند. آبلیمو سم‌های جمع شده در کبد را نابود می‌کند. آب لیموی ترش همراه با یک قاشق مرباخوری عسل و 5/4 لیوان عرق کاسنی ناشتا سم زدایی و دفع چربی از کبد را افزایش می‌دهد.

5- سیب: سبب دفع فلزات سنگین از بدن می‌شود و در نتیجه باعث افزایش ظرفیت سم زدایی کبد می‌گردد. خوردن سیب با پوست برای تنبلی کبد و روده مفید است و سبب کاهش کلسترول(LDL) خون می‌شود.

6- سیر و پیاز خام: حاوی نوعی آنتی اکسیدان به نام آلیسین است، که برای سم زدائی بهتر و موثرتر کبد لازم است. هم‌چنین به کبد کمک می‌کند تا بدن را از آلودگی جیوه و بعضی مواد افزودنی موجود در غذاها و هورمون استروژن پاک نماید.

7- هویج: تصفیه و تمیز کردن کبد را با خارج کردن صفرا و چربی‌ها انجام می‌دهند و موجب تقویت سیستم ایمنی و کلیه‌ها شده و کلسترول خون را پایین می‌آورد. هویج پخته شده آنتی اکسیدان‌های بیش‌تری از هویج خام دارد.

مصرف غذاهای غنی از امگا 3 نیز برای سلامت کبد مهم است. غذاهای غنی از امگا 3 عبارتند از: ماهی(ساردین، قزآلا)، روغن‌های گیاهی (زیتون، کنجد)