راه‌های تشخیص کبد چرب

یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین روش تشخیص کبد چرب روش تصویربرداری (سونوگرافی) می‌باشد که می‌تواند به تشخیص کبد چرب در بیماران کمک کند و در موارد کمتری سی‌تی اسکن یا سایر روش‌های تصویر برداری هم در تشخیص این بیماری استفاده می‌شود.

دومین اقدام برای تشخیص کبد چرب اندازه‌گیری سطح آنزیم‌های کبدی می‌باشد. آنزيم‌هاي SGPT و SGOT و در موارد خاص اندازه‌گیری آنزيم GGT اندازه‌گيري مي‌شوند. لازم به ذكر است آنزیم اختصاصی در کبدهای چرب غیرالکلی SGPT می‌باشد.

برخلاف دیگر بیماری‌های کبدی که افزایش سطح آنزیم‌های کبدی شدید می‌باشد، در بیماری کبد چرب سطح آنزیم SGPT و ALT ممکن است فقط چند واحد از حد نرمال زیادتر شده باشد. پس لازم است کلیه همکاران پزشک در صورت مشاهده تغییرات مختصر در میزان آنزیم‌های کبدی با شک به وجود این بیماری علاوه بر انجام تست‌های لازم، سونوگرافی از کبد را نیز در دستور کار خود قرار دهند.

نکته اول: در صورتی که کبد چرب همراه با بالا رفتن سطح آنزیم‌های کبدی باشد نشانه پیشرفت بیماری است.

نکته دوم: با توجه به این که در اکثر موارد بیماری کبد چرب تا مراحل پیشرفته‌ای بدون علامت می‌باشد، در تمامی افرادی که دارای سندرم متابولیک (فشارخون، چربی خون بالا و دیابت) هستند یا به علت بیماری دیگری شک به وجود کبد چرب در آنان شده است، لازم است علاوه بر انجام آزمایشات کبدی، سونو گرافی از کبد نیز انجام دهند تا در صورت مبتلا بودن به این بیماری هر چه زودتر تحت درمان قرار گیرند تا دچار عوارض ناشی از آن نگردند. به علت وابستگی ژنتیکی که تا حدودی در این بیماری یافت شده است، لازم است افرادی که یکی از اعضای درجه یک خانواده‌شان همچون پدر، مادر، خواهر و برادر دچار این بیماری شده‌اند برای اطمینان از سلامت خود آزمایش سلامت و سونوگرافی از کبد را در کوتاه‌ترین زمان انجام دهند.