سیر بیماری کبد چرب

از آنجایی که این بیماری کبد چرب سیر پیش رونده دارد، می‌تواند در مراحل اولیه بدون علامت باشد که با پیشرفت بیماری و درگیری بیش‌تر کبد تاثیرات منفی بر عملکرد کبد به صورت احساس ضعف خستگی و کاهش وزن بروز کند، در 30% موارد افراد مبتلا به کبد چرب دچار التهاب در بافت کبد(هپاتیت غیر الکلی) می‌شوند. که 15 درصد از این افراد به سیروز کبدی مبتلا می‌شوند که منجر به از کار افتادگی کبد می‌شود و تنها راه درمان آن پیوند کبد است.

کبد چرب و بیماری‌های همراه:

کبد چرب و چاقی:

چاقی به ویژه چاقی شکمی به تنهایی می‌تواند زمینه ساز کبد چرب باشد. 80% افرادی که دچار چاقی مفروط(بیش از حد) شده‌اند، مبتلا به کبد چرب می‌باشند. بدیهی است که مرض قند(دیابت) و بالا بودن چربی خون در افراد چاق شایع‌تر است و این دو عامل به بروز کبد چرب و پیشرفت بیماری کمک می‌کند.

تذکر: لاغری سریع هم از علل بروز کبد چرب است. افرادی که رژیم‌های لاغری(شدید) می‌گیرند، ممکن است مبتلا به کبد چرب شوند. کاهش وزن باید به تدریج صورت گیرد و بهترین آن هفته‌ای 5% الی 1 کیلوگرم می‌باشد.

توجه: کبد چرب فقط مختص افراد چاق نیست، افراد لاغر هم ممکن است به علت تغذیه نادرست، استرس زیاد، عدم ورزش و … دچار کبد چرب شوند.

الکل و کبد چرب:

کبد چرب به طور شایع به دنبال مصرف مشروبات الکلی حتی در مدت کوتاه مشاهده می‌شود. در افرادی که مبتلا به کبد چرب غیر الکلی شده‌اند در صورت مصرف مشروبات الکلی به هر میزان سبب پیشرفت بیماریشان شده و احتمال بروز عوارض ناشی از این بیماری در آنان به شدت افزایش پیدا می‌کند. اولین قدم در درمان این افراد و حتی آن‌هایی که مبتلا به کبد چرب الکلی شده‌اند ترک مشروبات الکلی است.