مهم‌ترین عوامل بروز کبد چرب

مهم‌ترین عوامل بروز کبد چرب افزایش مصرف غذاهای چرب و حاوی مواد نگهدارنده از جمله انواع فست فودها، نوشابه‌ها و هم‌چنین افزایش استرس و عدم ورزش و فعالیت مناسب روزانه و عادات بدغذایی هم‌چون مصرف آب بین غذا می‌باشد.

در بررسی‌های انجام شده روی بیش از 300 بیمار مبتلا به کبد چرب غیر الکلی که در این مرکز تحت درمان قرار گرفته‌اند.

مهم‌ترین عوامل بروز کبد چرب عبارتند از:

  1. مصرف بیش از حد غذاهای چرب
  2. عدم رعایت آداب غذا خوردن
  3. استرس(اضطراب، افسردگی) به ویژه استرس‌های درونی
  4. عدم تحرک کافی(نداشتن فعالیت بدنی مناسب)

1- مصرف بیش از حد غذاهای چرب:

مصرف بیش از حد غذاهای چرب و گنجاندن انواع فست فودها و نوشابه‌ها در رژیم غذایی اعضای خانواده یکی از شایع‌ترین علل ابتلا به کبد چرب است.

2- عدم رعایت آداب غذاخوردن:

از نظر طب اسلامی و سنتی بدترین عادت بد غذایی که بین اکثر افراد شایع شده است، مصرف انواع نوشیدنی‌ها بین غذا و یا بلافاصله پس از غذا می‌باشد. مصرف حتی آب همراه با غذا یا بلافاصله پس از غذا باعث اختلال در هضم غذا شده که خود بیش‌ترین آسیب را به دستگاه گوارش به ویژه کبد وارد می‌آورد.

توجه: بهترین زمان مصرف آب یا هر نوع نوشیدنی نیم ساعت قبل از غذا یا یک ساعت پس از غذا می‌باشد. افرادی که مبتلا به این عادت بد غذایی ((مصرف آب بین غذا)) شده‌اند برای ترک آن می‌توانند در ابتدای امر در صورت احساس عطش زیاد در میان غذا از آب ولرم استفاده نمایند.

3- استرس(اضطراب ،افسردگی) به ویژه استرس‌های درونی:

استرس به ویژه استرس‌های مداوم تاثیر مخربی روی تمامی اعضای بدن مخصوصا قلب و کبد دارد. افرادی که به علت نوع شغل، ویژگی‌های شخصیتی و یا تربیتی همیشه دچار نوعی اضطراب و … می‌باشند، استعداد بیش‌تری برای ابتلاء به کبد چرب و حتی پیشرفت این بیماری را دارند. لازم به ذکر است استرس‌های نهفته یا درونی بسیار شایع‌تر از اضطراب‌های ظاهری و آشکار می‌باشند و تاثیر منفی آن‌ها نیز به مراتب بر روی سلامتی انسان‌ها زیادتر می‌باشد. دوری از محیط‌های استرس زا، کارهای پر استرس و انجام تمرینات ورزشی مداوم و مصرف دمنوش‌های گیاهی آرام بخش هم‌چون بهارنارنج، گل گاو زبان، اسطو خودوس و مواد خوراکی هم‌چون بادام، سیب و … می‌تواند سبب کاهش این عامل مخرب در انسان‌ها باشد.

4- عدم تحرک کافی(نداشتن فعالیت بدنی مناسب):

ورزش نقش مهمی در پیشگیری و درمان کبد چرب دارد. حداقل 5% ساعت ورزش در روز نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری دارد. در صورت عدم وجود امکانات ورزش پیاده روی منظم روزانه حداقل به مدت نیم الی یک ساعت جایگزین مناسب برای ورزش روزانه می‌باشد. فعالیت‌های ورزش ایروبیک(هوازی) نظیر پیاده‌روی، دویدن، طناب زدن، شنا و …  بسیار مفید هستند.