میزان شیوع کبد چرب

بین 10 تا 30 درصد بزرگسال در کشورهای پیشرفته مبتلا به بیماری کبد چرب هستند. با توجه به شیوه زندگی اعم از نوع تغذیه، رفتارهای تغذیه‌ای و فعالیت بدنی شیوع بیماری کبد چرب در کشورهای در حال توسعه به ویژه در جامعه شهری افزایش چشمگیری داشته است.

کبد چرب با افزایش سن سیر صعودی می‌یابد. شیوع این بیماری درآقایان دو برابر خانم‌ها می‌باشد. که با افزایش سن، میزان شیوع در خانم‌ها به آقایان نزدیک می‌شود، به ویژه پس از یائسگی بیماری کبد چرب در خانم‌ها سیر فزاینده‌ای پیدا می‌کند. هرچند شایع‌ترین سن شیوع کبد چرب بین 40 الی 60 سالگی است ولی شیوع آن در سنین پایین‌تر نیز به شدت رو به گسترش می‌باشد.

دکتر ملک زاده(فوق تخصص گوارش و کبد): کبد چرب شایع‌ترین بیماری کبدی است. نزدیک به 30%  ایرانی‌ها درجاتی از کبد آن‌ها چرب است.

 شیوع کبد چرب در کودکان:

متخصصان اطفال در آمریکا نسبت به افزایش شیوع بیماری ((کبد چرب)) در بین کودکان این کشور هشدار دادند. بیماری کبد چرب پیش از این بیماری شایع بزرگسالان بوده است اما نتایج یک بررسی تازه درآمریکا نشان می‌دهد از هر 10 کودک آمریکایی حدود یک نفر به این بیماری مبتلا است و به این ترتیب آمار کودکان آمریکایی مبتلا به کبد چرب به بیش از هفت میلیون نفر رسیده است.

بسیاری از کودکان و نوجوانان برحسب زندگی آپارتمانی که کم تحرک بوده و بیش‌تر وقت خود را با بازی‌های رایانه‌ای پر می‌کنند و هم‌چین به علت تغذیه‌های نادرست (مصرف انواع نوشابه‌ها و فست فودها) مستعد ابتلا به کبد چرب هستند.  

تشویق کودکان به استفاده از غذاهای طبیعی و افزایش مصرف میوه‌های تازه به ویژه سیب و …، انجام ورزش‌های مرتب، مناسب‌ترین راه پیشگیری از کبد چرب در این گروه می‌باشد.