انواع کبد چرب و علائم آن

کبد چرب الکلی(Alcoholic fatty liver):

چون عامل اصلی به وجود آوردنده این بیماری مصرف الکل می‌باشد، به آن بیماری کبد چرب الکلی می‌گویند. که در مصرف کنندگان مشروبات الکلی بیماری شایعی است. از شایع‌ترین علل از کار افتادن کبد آن‌ها و اصلی‌ترین علل مرگ و میر آنان نیز می‌باشد.

کبد چرب غیر الکلی(Non – alcoholic fatty liver):

کبد چرب غیر الکلی به نوعی از کبد چرب گفته می‌شود که بدون مصرف مشروبات الکلی ایجاد شده است. لازم به ذکر است به علت آن که در اثر رسوب چربی در بافت‌های کبدی، کبد دیگر نمی‌تواند وظایف حفاظتی و تنظیمی خود را در دیگر اعضاء بدن انجام دهد. بیماری‌هایی هم‌چون سکته‌های قلبی، سکته مغزی، فشار خون و دیابت همراه با عوارض ناشی از آن‌ها در این بیماران به میزان بالایی مشاهده می‌شود.

علائم بیماری کبد چرب:

در اکثر موارد بدون علامت است و معمولا به صورت تصادفی و با مشاهده بالا بودن(SGOT ،SGPT) آنزیم‌های کبدی در آزمایش خون که به منظور بررسی دوره‌ای سلامت با علت دیگری انجام می‌شود یا در سونوگرافی شکم که به علل دیگری صورت گرفته است کشف می‌گردد، اگرچه به ندرت برخی از بیماران نیز از درد مبهم قسمت بالا و راست شکم و یا احساس خستگی زودرس شکایت دارند، این علل به ویژه در مواردی که کبد چرب سریع ایجاد شده باشد بیش‌تر بروز می‌کند.