خواص غذایی و درمانی یونجه

به مصداق ضرب‌المثل معروف آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم افراد بشر از يونجه استفاده نمی‌کنند و قدر آن به کلی مجهول مانده است.

يونجه سبزی خوراکی است که به منزله گوهری گران‌بها ولی هیچ کس به آن توجه ندارد و قدر آن را نمی‌داند. یونجه دارای ویتامین‌های K ،C ،E ،A و اسید فسفریک و پروتئین‌های مقوی است.

این سبزی خوراکی دارای ميزان آهني به اندازه دو برابر آهن موجود در اسفناج، کلسیم به مقدار سه برابر کلسیم شیر، ویتامین C به اندازه چهار برابر لیموشیرین، دو برابر جعفری و چهار برابر لیموترش است. سرشار از پروتئین‌های مقوی مغذی و خون‌ساز، در تقویت عمومی بدن بی‌نظیر و در رفع کم‌خونی بسیار موثر است.

از خوردن آن، خون صاف و پاک تولید می‌شود باعث افزایش شیر در زنان باردار می‌شود. استخوان‌بندی بدن را مخصوصا در کودکان محکم می‌کند. مداومت خوردن آن با شکر اشخاص نحیف و لاغر را فربه و چاق می‌کند.

تخم یونجه (دانه آن) دارای خواص بیشتر و موثرتر است. تخم یونجه مولد منی است و باعث افزایش قوه ی باه (جنسی) می‌شود

روغن تخم آن و روغنی که از آب يونجه در روغن زیتون تهيه مي‌شود، جهت رعشه و لقوه به صورت خوراكي و ضماد مفيد است. به عنوان مثال خوردن یا مالیدن روغن یونجه لقوه (فلج صورت) را درمان می‌کند.

روغن یونجه را به این طریق می‌گیرند که ابتدا یونجه تازه را کوبیده، آب آن را به دست می‎آورند و هم وزن این آب، روغن زیتون اضافه کرده به ملایمت آن قدر می‌جوشانند تا همه آب یونجه بخار شود و روغن باقی بماند.

به مخاطبين عزیز، به ويژه پزشکان محترم توصیه می‌کنیم به این سبزی که هم غذا و هم دوا است و با این همه خواص و آثار شگفت انگیز به منزله گوهری گران‌بها است، به دیده حقارت ننگرند و به صرف این که خوراک دام‌های اهلی است، آن را از نظر دور ندارند.

لازم به ذكر است در كشور امریکا نیز از یونجه به جای اسفناج مصرف می‌شود.

 

منبع:

  • از مجموعه آثار دکتر سید جلال مصطفوی کاشانی