کتاب عسل

مشخصات کتاب

  • عنوان کتاب: ‏ عسل
  • نویسنده: دکتر حسین خیراندیش
  • ناشر: ابتکار دانش
  • شابک: 7-158-111-600-978
  • قطع: رقعی
  • تعداد صفحات: ۱۶۰

معرفی کتاب

کتاب عسل که از سری تالیفات دکتر حسین خیراندیش است، به طور کامل به خواص درمانی عسل و کاربرد آن در بسیاری از بیماری‌ها اشاره دارد.

در این اثر بسیار مفید که به چاپ دوم در سال ۱۳۹۰ رسیده است، مولف سعی کرده موارد كاربرد عسل را از ديدگاه‌های گوناگون مورد بررسی قرار دهد و با حجمی كم (۱۶۰ صفحه) وسعت نظري عميق به خواننده ارائه و ديدگاهی اعتمادآفرين در مطالعه‌كننده فراهم سازد.

كاربرد عسل از ديدگاه ابوعلي‌سينا، انبياء، ائمه‌اطهار و نتايج تحقيقات علمي جهان پيرامون عسل از منابع مطالعه و اقتباسی براي تدوين اين كتاب بوده است. علاوه بر آن به گفته استاد خیراندیش در طول بيست سال تلاش درمانی و آموزشی در حوزه طب اسلامی تمامی موارد كاربرد عسل در درمان بيماران توسط جمعيت بزرگی از پزشكان علاقه‌مند به طب اسلامی به اجرا درآمده است و نتايج درمانی آن به حدی شگفت‌انگيز بوده است كه اگر روزی گزارشات علمی آن منتشر گردد تحولی عظيم در طب و درمان را نشان خواهد داد و جلوه عملی آيه قرآن كريم كه عسل را شفای انسان‌ها معرفی می‌كند بر مردم مكشوف خواهد شد.

گزیده‌ای از کتاب

عسل به عنوان يک دارويی خواب‌آور و ترميم حالت نقاهت و زخم سوختگی و بهبود صدا و انرژی‌بخش از سال‌های بسيار دور توسط پزشكان روم، بقراط، مصريان و در جنگ جهانی و حتی خوانندگان مصرف می‌گشته است. اين ماده حاوی آنتی‌اكسيدان‌ها و اسيدهای آمينه و مواد معدنی و مقدار بسياری ويتامين است.

اثر شناخته شده‌ آن: افزايش جذب كلسيم، افزاينده‌ هموگلوبين و ضد سرماخوردگی و عفونت‌های تنفسی، ترميم كننده‌ زخم‌های گوارشی، يک ملين طبيعی و بسيار خوب و منبع ويتامين و همراه سركه به عنوان ضد التهاب مفصلی است. اين دارو كه در كلام معصومين(ع) هزار خاصيت بر آن قائلند كه از هر يک، هزار عارضه را می‌توان درمان كرد و در كنار حجامت نقش عظيمی در طب اسلامی دارد، هم اكنون كاربرد موضعی آن را بيش از سيستميک مورد توجه قرار داده‌اند.

مقالات متعددی از كاهش التهاب، تورم، درد، كنده‌شدن زخم‌های نكروزه بدون دبريدمان، خوبی پانسمان با برداشت بدون درد و جلوگيري صدمه به رشد مجدد بافت‌ها، رشد و ترميم سريع بدون اسكار زياد به طوري كه نياز به گرافت مجدد نباشد و بالاخره قطع بوی بد زخم كه خواص عسل است منتشر گشته است. در بسياری از موارد نياز به مصرف آنتي‌سپتيک و آنتي‌بيوتيک‌های استاندارد نبوده است. بهبودی تقريباً در تمام موارد سریع و كامل بوده است. استفاده از عسل بعد از شست‌وشوی زخم از مواد اضافی صورت می‌گيرد.