کتاب توصیه‌های پزشکی عارفان (دوره دو جلدی)

مشخصات کتاب

  • عنوان کتاب: ‏ توصیه‌های پزشکی عارفان (دوره دو جلدی)
  • گردآورنده: محمد بستان شیرین
  • ناشر: عطر یاس
  • شابک: 1-661-2522-964-978
  • قطع: رقعی
  • تعداد صفحات: 324

معرفی کتاب

در ﮐﺘﺎب ﺗﻮﺻﯿﻪ‌های ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻋﺎرﻓﺎن داﺳﺘﺎن‌ها و ﺳﺨﻨﺎﻧﯽ از ﺑﺰرﮔﺎن دﯾﻨﯽ در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ طﺐ اﺳﻼﻣﯽ ﻣﻄﺮح ﺷﺪه اﺳﺖ. احاطه عرفا بر رموز بیماری‌ها و آگاهی‌شان بر اسرار علم طب با توجه به سخنان و توصیه‌های ناب و ارزنده  آن‌ها کاملا آشکار می‌باشد. در کتاب توصیه‌های پزشکی عارفان قصد شده تا توصیه‌ها و سفارشات این بزرگان را در درمان بیماری‌های گوناگون و همین طور خوراکی‌های گوناگون از قبیل: میوه‌ها، سبزیجات، گوشت‌ها و … را متذکر شده و به درمان این بیماری‌ها و هم‌چنین استفاده درست از انواع خوراکی‌ها بپردازند.

ﻋﻼﻣﻪ ﺣﺴﻦ‌زاده آﻣﻠﯽ، ﻣﯿﺮزا ﺟﻮاد ﺗﺒﺮﯾﺰی، آﯾﺖ‌اﷲ ﻣﺤﻤﺪﺗﻘﯽ بهجت، آﯾﺖ‌اﷲ بهاء‌اﻟﺪﯾﻨﯽ و آﯾﺖ‌اﷲ مجتهدي تهرانی از ﺟﻤﻠﻪ ﺷﺨﺼﯿﺖ‌هاﯾﯽ هستند ﮐﻪ اﯾﻦ ﮐﺘﺎب ﺑﻪ ﻧﻘﻞ ﺗﻮﺻﯿﻪ‌های ﭘﺰﺷﮑﯽ از ﺳﻮی اﯾﺸﺎن ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﺳﺖ.

گزیده‌ای از کتاب

در روایات معصومین علیهم السلام نیز به خواص طبی نمک اشاره شده است. در روایتی از امام علی علیه السلام آمده است که می‌فرمایند اول غذا نمک بخورید اگر مردم می‌دانستند که نمک چه خاصیتی دارد، هر آینه به جای داروهای مجرب آن را انتخاب می‌کردند. در روایتی دیگر از امام صادق علیه السلام به یکی از خواص دارویی نمک بر می‌خوریم ایشان فرموده‌اند: اگر کسی همراه اولین لقمه غذا نمک بخورد، لکه‌های سفید و سیاه صورت خود را بر طرف می‌سازد.

از حضرت عیسی علیه السلام منقول است که فرمودند: ای بنی‌اسرائیل تا گرسنه نشدید چیزی نخورید و هر گاه گرسنه شدید سیر نخورید، زیرا که چون سیر خورید گردن‌های شما بزرگ می‌شود و پهلو‌های شما فربه می‌شود و پروردگار خود را فراموش می‌کنید.

بسیار خوردن تیز سبب بیماری می‌گردد. در گفتار آیت‌الله بهجت کناره‌گیری از سفره غذا قبل از سیری باعث می‌شود که انسان از رجوع به پزشک بی‌نیاز باشد. در حدیثی از رسول اکرم آمده است که فرمودند: مومن در یک شکم می‌خورد و کافر در هفت شکم (یعنی بسیار) می‌خورد.