کتاب تغذیه در طب ایرانی – اسلامی

مشخصات کتاب

  • عنوان کتاب: ‏ تغذیه در طب ایرانی – اسلامی
  • نویسندگان: دکتر غلامرضا کردافشاری، دکتر حوریه محمدی کناری، دکتر سیدسعید اسماعیلی و دکتر مریم مقیمی
  • ناشر: نسل نیکان
  • شابک: 6-83-8143-964-978
  • قطع: وزیری
  • تعداد صفحات: 282

معرفی کتاب

این کتاب به موضوع تغذیه و تاثیر آن بر انسان می‌پردازد و در سال 1387 اولین نسخه آن به چاپ رسیده است. در مقدمه‌ کتاب استاد حسین خیراندیش می‌نویسد: «هرگاه انسانی بخواهد در حالت تعادل زندگی کند و قوت و توان خود را محفوظ دارد و ضعف و کاستی بدن خود را تامین نماید لازم است مزاج غذاها را بشناسد و در زمان مقتضی از آن‌ها بهره بگیرد. عدم شناخت طیف وسیع غذاها و مزاج آن‌ها، موجب ناکارآمدی غذا در سیستم تغذیه گردیده و زمینه را برای بروز بیماری‌ها فراهم آورده است. ناسازگاری مزاج غذاها با مزاج انسان‌ها که نتیجه این عدم شناخت است به نحوی بحران ساز گردیده که کارشناسان تغذیه در طب سنتی و طب اسلامی را بسیار نگران ساخته است و اگر این روند ادامه یابد نسل بشر در معرض تهدید جدی قرار خواهد گرفت.»

کتاب حاصل تلاش پیگیر دو نفر از پزشکان، جناب آقای دکتر کرد افشاری و همسر ایشان سرکار خانم دکتر محمدی بوده و از الهام جدی مرحوم سید عبدالله خلیلی و همکاری جناب آقای دکتر اسماعیلی و بقیه دوستان نیز بهره برده شده است. امید است با این رویکرد بخشی از نقص‌های سلامتی ناشی از عدم رعایت اصول تغذیه تامین و سلامت لازم به بشریت به ویژه مسلمانان و هم‌کیشان ایرانی بازگردد و زمینه عمل صالح برای انسان‌ها فراهم شود که قرآن کریم فرموده است: «کلوا من طیبات ما رزقناکم و اعملوا صالحا».

این کتاب در شش فصل تنظیم شده است:

در فصل اول این کتاب با مباحث پایه و مبنایی طب سنتی- اسلامی مانند مزاج شناسی به صورت علمی و دقیق اما با متنی روان آشنا می‌شوید.

در فصل دوم با اصطلاحات پایه در تغذیه آشنا می‌شوید.

در فصل سوم کتاب مزاج هر گروه از مواد غذایی و مصلحات آن‌ها را می‌توانید در جداول مخصوص مشاهده کنید.

فصل چهارم کتاب به اشکالات موجود در تغذیه رایج، توصیه‌های اسلامی در باب تغذیه، توصیه‌های غذایی مخصوص هر مزاج و هر سن اختصاص دارد.

فصل پنجم کتاب به معرفی برخی غذاهای مفید در برخی بیماری‌ها پرداخته است.

فصل ششم به دستور تهیه غذاها، نوشیدنی‌ها، دسرها، شیرینی‌ها و … سنتی و مفید اختصاص یافته است.

گزیده‌ای از کتاب

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

ماکارونی، لازانیا و انواع رشته‌های صنعتی

براساس اسناد و نوشته‌های قدیمی برای اولین بار مارکوپولو در قرن 13 میلادی, پس از بازگشت از چین غذایی شبیه به ماکارونی را به دربار هدیه کرد. این محصول به طور وسیعی در قرن بیستم وارد بازار مصرف عمومی و تجارت گردید. ماکارونی چون با آرد نول تهیه شده و فاقد سبوس است، ارزش غذایی ندارد و به دلیل حالت خمیری و زیاد جویده نشدن آن، موسین و پتیالین بزاق کم‌تر تولید شده و به راحتی هضم نمی‌شود. هم‌چنین فاقد فیبر گیاهی بوده، ایجاد یبوست می‌کند و باعث به وجود آمدن سم پتومائین و گازهای سمی دیگر در روده بزرگ می‌شود.

غلات تصفیه شده

نتایج تحقیقی در ایتالیا حاکی از آن است که رژیم غذایی حاوی مقادیر زیادی غلات بدون سبوس و به خصوص نان سفید، باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان کلیه می‌شود. آرد سفید و آرد برنج (بدون سبوس) و تمام غذاهایی که با ین دو ترکیب می‌شوند، جز غذاهای افزایش‌دهنده چربی خون به شمار می‌آیند. توصیه می‌شود به جای آن‌ها از آرد گندم، جو و برنج سبوس‌دار استفاده شود و به جای برنج سفید و آبکشی می‌توان از کته با شوید (شوید پلو) یا زعفران و زیره استفاده نمود. در صورت ضرورت می‌توان از برنج آبکشی به همراه سبوس دوم برنج استفاده کرد.

تذکر: در برخی رستوران‌ها به برنج سفید زاج می‌زنند تا قد بکشد و شفاف شود در حالی که زاج، موجب شکنندگی عروق می‌شود.

سس

سس حاوی زرده تخم مرغ, روغن مایع و ادویه‌های مختلف بوده که مصرف بی‌رویه این گونه مواد مشکلات زیادی مانند سنگ‌های صفراوی، ناراحتی‌های کبدی، آلرژی و چرب شدن سریع پوست و مو و مهم‌تر و خطرناک‌تر از همه گرفتگی عروق کرونر قلب در بدن ایجاد می‌کند. در پژوهشی که در سال 2004 در آمریکا صورت گرفت، مشاهده شد که مصرف غذاهای بسیار چرب از جمله سس مایونز باعث افزایش خطر بروز سرطان روده بزرگ در افراد سالم می‌شود. توصیه می‌شود به جای آن از انواع سس‌های گیاهی طبیعی استفاده شود.