سندروم کانال کارپال چیست؟

carpal-tunnel-syndrome

سندروم کانال کارپال یا Carpal Tunnel Syndrome (CTS)، تنگی کانال عصب مچ دست است. علائم بیماری زمانی بروز می‌کند که کانال عصبی که در ناحیه مچ دست قرار دارد تنگ می‌شود و باعث ایجاد فشار بر روی عصب مدیان مچ دست می‌شود. بیشتر افراد در 30 تا 60 سالگی دچار این عارضه می‌شوند. شیوع این بیماری در زنان 5 برابر بیش‌تر از مردان است.

 

علائم سندروم کانال کارپال

  1. ضعف یا بی حسی در یک یا هر دو دست
  2. مورمور شدن، سوزش و خواب رفتن انگشتان یک یا هر دو دست
  3. درد شدید دست به‌خصوص در ناحیه مچ دست
  4. پخش شدن درد تا ناحیه آرنج
  5. اختلال در حرکت انگشتان
  6. کاهش قدرت حمل وسایل و اشیاء مانند کیف دستی
  7. در موارد شدید تحلیل رفتن و ضعف در بافت ماهیچه‌ایی اطراف شصت

 

عوارض سندروم کانال کارپال

خطر التهاب تاندون‌ها در بیمارانی که با وجود گرفتاری مچ دست به همان فعالیت‌های سابق ادامه می‌دهند وجود دارد. افزایش فشار روی کانال کارپال و نرسیدن خون به این ناحیه موجب از دست دادن تحرک مچ دست و صدمات عصبی می‌شود.

 

درمان سندروم کارپال با طب مدرن

  • دارو درمانی:
    داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی هم‌چون آسپرین، ایبوپروفن و سایر مسکن‌ها به کاهش علائم بیماری برای یک دوره کوتاه کمک می‌کند. هم‌چنین مصرف مکمل‌های ویتامین B6 یا پیریدوکسین می‌تواند باعث کاهش علائم بیماری شود.
  • درمان به روش جراحی:
    با ایجاد شکاف در ناحیه مچ دست و گشاد کردن کانال‌های استخوان به روش‌های متعدد انجام می‌گردد ولی به علت این که عامل اصلی این بیماری که رسوب سودا در محل می‌باشد از بین نرفته است. احتمال عود پس از عمل در این بیماران شایع است.

 

درمان سندروم کانال کارپال به روش طب سنتی

از نگاه حکمای طب سنتی با مصرف داروهای گیاهی و انجام حجامت‌های خاص قابل درمان است.

  1. به مدت 40 روز، صبح و شب یک قاشق مرباخوری دوسین (عسل + سیاه‌دانه)
  2. روغن مالی مچ دست با روغن سیاه دانه روزی 2 بار
  3. عدم مصرف غذاهای سوداساز (فست فودها، نوشابه‌ها و …)
  4. ماساژ و ورزش‌ها و نرمش‌های مچ دست
  5. حجامت عام 21 روز بعد
  6. حجامت کانال کارپ 2 مرحله
  7. زالو

مواد غذایی مضر برای کانال کارپال
کافئین موجود در قهوه، شکلات و کاکائو، نوشابه‌های گازدار و الکلی و مواد غذایی که شامل اسید اگزالیک مانند اسفناج ریواس و عدس و شکلات

تذکر: با توجه به این که در روش طب مدرن عامل اصلی ایجاد بیماری یعنی رسوب سودا در ناحیه مچ دست که باعث التهاب و تورم غلاف عصب شده از بین نمی‌رود. امکان عود بیماری زیاد است.

پیشنهاد: با توجه به این که در درمان به وسیله‌ی جراحی امکان عود بیماری زیاد می‌باشد و عوارض متعددی در پی دارد. بهتراست که قبل از اقدام به جراحی با روش طب سنتی به درمان این بیماری اقدام نمایید.