انواع زانو درد و درمان آن‌ها

knee-pain

درد زانو و مشکلات مرتبط با آن یکی از شایع‌ترین دردهای جامعه امروزی است. به همین دلیل در این مطلب به چگونگی تشخیص و نحوه درمان می‌پردازیم. درد زانو از نظر طب سنتی می‌تواند علل مختلفی هم‌چون بلغم، سودا و یا حتی صفرا باشد. در موارد بسیار نادری هم از خلط دم ممکن است درد زانو به وجود بیاید.

 

الف) زانو دردهای صفراوی

این نوع زانو درد شیوع کمی در جامعه دارد.

  • علائم تشخیصی:

این نوع زانو درد در کسانی به وجود می‌آید که صفراوی هستند و درجه صفرا آن‌ها هم بالاست. علت به وجود آمدن زانو درد در این افراد ناشی از خشکی زیاد مفصل است، که از شدت صفرا به وجود می‌آید. این خشکی نمودش در خشکی مفصل زانو، صدا دادن مفصل سوزش و درد داخل مفصل است.

  • نحوه درمان:

1- سرکه انگبین (دو واحد عسل + دو واحد عرق کاسنی + یک لیوان سرکه طبیعی) از این ترکیب یک سوم لیوان ریخته و بقیه لیوان را آب بریزید و یک ساعت بعد از شام به مدت چهل شب میل شود.

2- حجامت عام در ربع سوم ماه قمری یک مرحله

3- کاهش صفرازاها

4- اگر این بیماری مدت زیادی باشد که به وجود آمده است، برای ترمیم غضروف از ترکیب زیر شب‌ها به مدت 40 الی 80 روز موقع خواب استفاده شود.

یک لیوان شیر طبیعی + یک قاشق غذاخوری پودر سنجد + یک قاشق غذاخوری عسل

 

ب) زانو دردهای بلغمی

این نوع زانو درد در جامعه زنان بسیار شایع است. طول درمان در این نوع زانو درد بسته به شدت بلغم بین 2 تا 6 ماه است.

  • علائم تشخیصی:

این زانو درد در بلغمی مزاج‌ها و کسانی که غلبه بلغم دارند عموما به وجود می‌آید. علت آن هم از رسوب بلغم در مفصل زانو است که در سرما این درد تشدید می‌شود و در لمس زانوها سرد است. وقتی بلغم در مفصل زیاد شود و رسوب کند باعث تورم همراه درد می‌شود و در اصطلاح عوام می‌گویند زانو آب آورده است. 

  • نحوه درمان:

1- کاهش غذاهای سرد و تر 

2- از ترکیب سه واحد عسل و یک واحد سیاه‌دانه نیم‌کوب، هر 8 ساعت یک قاشق مرباخوری به مدت 40 الی 120 روز میل شود.

3- ارده با شیره روزی یک پیاله کوچک

4- روغن مالی هرشب با روغن سیاه دانه و بادام تلخ ترکیبی

5- بادکش زانو یک شب درمیان 21 مرحله

6- انجیر شبی 7 عدد خیس کرده به مدت 40 شب میل شود.

7- دم کرده زنجبیل و دارچین روزی یک لیوان به مدت یک ماه سپس هفته‌ایی سه شب توصیه می‌شود.

 

ج) زانو درد سوداوی

این نوع زانو درد در جامعه بسیار شایع است، هم در جامعه زنان و هم مردان به وفور یافت می‌شود. 

  • علائم تشخیصی:

در کسانی که سوداوی باشند یا غلبه سودا داشته باشند احتمالا دچار این گونه زانو درد می‌شوند. زانو درد که زانوها لاغر و در حین باز و بسته شدن صدا می‌دهد. به دلیل رسوب سودا در مفصل و بروز خشکی همراه سردی زانو دردی به وجود می‌آید که دائم سرد است و اگر پیشرفت کند مفصل دچار تغییر شکل می‌شود.

  • نحوه درمان:

1- هرشب یک چهارم لیوان سرکه انگبین + سه چهارم لیوان آب مخلوط کرده یک ساعت بعد از شام میل شود. اگر سن بیمار بالای 40 باشد و یا طبع بیمار خیلی سرد باشد، از ترکیب زیر به جای ترکیب بالا استفاده شود. 4 واحد روغن زیتون بو دار + 2 واحد عسل + 1 واحد سرکه طبیعی هر 8 ساعت 1 قاشق غذاخوری میل شود.

2- هر شب تا 4 ماه، روغن بادام تلخ روی زانو مالیده شود.

3- 21 مرحله، یک شب درمیان، روغن مالی زانو و بعد بادکش زانو

4- شبی 5 عدد انجیر خیس کرده در گلاب میل شود. 

5- زیتون 7 عدد ناشتا و مویز روزی 21 عدد ارده با شیره روزی یک پیاله کوچک 

6- کاهش جدی سودازاها مانند فست فود، بادمجان، غذاهای ماکروفری و …

7- حجامت عام و حجامت زانو و حتی زالو درمانی باید در حین درمان بسته به شرایط بیمار انجام پذیرد.

نکته: اگر بیماری پیشرفته شده باشد و تغییر شکل مفصل رخ داده باشد، فقط طول درمان بیش‌تر خواهد بود. طول درمان در حالت عادی 4 الی 6 ماه و در حالت پیشرفته 1 الی 2 سال خواهد بود.

 

ماساژ درمانی برای کمک به درمان درد زانو:

ماساژ درمانی روش ایمن و موثر برای درمان زانو درد است. در بسیاری از موارد تنها چیزی که بیمار برای تسکین درد زانوی خود به آن نیاز دارد، ماساژ است. ماساژ درمانی به نحو موثری به کاهش التهاب درد مفاصل خشکی و بی حرکتی مفصل کمک می‌کند. این روش موجب افزایش جریان خون در مفصل زانو می‌شود. افزایش جریان خون موجب پاک‌سازی بافت‌های مفصلی از مواد زائد می‌شود و به بازسازی سریع‌تر بافت‌ها و غضروف‌های آسیب دیده کمک می‌کند. ماساژ تراپی موجب بهبود انعطاف پذیری مفصل و بهبود توانایی حرکتی و فعالیت بیمار می‌شود.

ماساژ درمانی می‌تواند هم به نحوه موثر و ایمن موجب کاهش درد زانو شود. یکی دیگر از روش‌هایی که کمک به درمان زانو درد می‌کند، حجامت زانو و بادکش گرم زانو برای افراد بلغمی مزاج می‌باشد. 

 

زالو درمانی برای زانو درد:

بسیاری از بیماری‌های مفصل زانو را می‌توان با روش زالو درمانی پزشکی درمان نمود. از جمله درد ناراحت کننده زانو ناشی از آرتروز و دردهای مزمن ناشی از کشیدگی عناصر اطراف زانو، زالو درمانی دردهای استخوان، مفاصل و التهاب بافت‌های مجاور را که در آرتروز یا آرتریت روماتوئید وجود دارد تحت تاثیر خود قرار داده و تسکین می‌دهد. در حقیقت آنزیم‌های ضد التهاب و ضد دردی که در بزاق زالو وجود دارد می‌تواند خستگی عضلات را بهبود بخشد و در کنار آن با خون رسانی بهتر عضو یا بخشی که زالو درمانی در آن صورت گرفته التهاب را کاهش دهد.

بررسی‌های انجام شده روی بیمارانی که دچار درد مفصل، درد زانو یا انگشتان دست بودند نشان داد که زالو درمانی باعث کاهش درد و بهبود محدودیت‌های حرکتی بیماران است. تکرار این روش درمانی تاثیر را بیش‌تر و طولانی‌تر می‌کند.