مواد غذایی ضدسرطان

Anticancer

تعدادی از میوه‌ها و سبزیجات نقش مهم‌تری در پیشگیری از بروز انواع مختلفی از سرطان‌ها دارند. گروهی از این مواد غذایی عبارتند از:

گوجه فرنگی
گوجه فرنگی غیر از ویتامین C محتوی مقدار زیادی لیکوپن می‌باشد. لیکوپن ماده‌ای است که خطر سرطان‌های پروستات و تخمدان را کم می‌کند.

انواع کلم‌ها
کلم‌ها غیر از کلسیم منبع غنی سولفورافان هستند. این ماده خطر بروز سرطان‌های معده، سرطان سینه و سرطان پوست را کم می‌کند. مقدار سولفورافان در کلم بروکلی بیش‌تر از سایر کلم‌ها است.

سویا
سویا به دلیل دارا بودن ماده‌ای به نام فیتو استروژن از جمله مواد غذایی است که مصرف آن در پیشگیری از بیماری‌های مزمن به‌خصوص برخی از سرطان‌ها به ویژه سرطان پستان در خانم‌ها، سرطان پروستات در آقایان، بیماری‌های قلبی،عروقی و کاهش علایم یائسگی بسیار مفید است. محققان توصیه می‌کنند از سویا به شکل دانه‌های کامل استفاده کنید تا از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری شود و میزان مصرف هم می‌تواند دو الی سه بار در هفته و هر بار به اندازه یک لیوان سویا پخته باشد. از مصرف بیش از حد آن نیز باید خودداری شود و بهتر است از مکمل‌های سویا نیز استفاده نشود.

کدو تنبل
کدو تنبل، نارنج، فلفل قرمز و زرد و سیب زمینی شیرین منبع غنی از بتاکاروتن هستند. این مواد به عنوان آنتی اکسیدان‌های قوی شناخته شده‌اند. مصرف مداوم آن‌ها منجر به کاهش انواع  مختلف سرطان‌ها می‌باشد.

هویج
دارای بتاکاروتن زیادی می‌باشد و برای جلوگیری ازسرطان‌های ریه، دهان و حلق، معده، روده، کیسه صفرا، پرستات و سینه بسیار مفید می‌باشد. البته نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

سیر
مطالعات نشان داده که خانواده‌ی پیازها ازقبیل سیر، موسیر وتره فرنگی در افراد سالم سلول‌های سرطان‌زا را از بین می‌برد و در بیماران سرطانی رشد این سلول‌ها را کند می‌کند. در این رابطه اثر سیر از همه بیش‌تر می‌باشد. به طور کلی سیر خطر سرطان‌های معده، روده بزرگ، مری و سینه را کم می‌کند. سیر ریز ریز شده را ده دقیقه قبل از آماده شدن غذا در غذای خود بریزید تا قدرت مبارزه با سرطان را در بدن خود افزایش دهید.

سیب
همان طور که می‌دانید سیب حاوي آنتی اکسیدان می‌باشد. علاوه بر آن دارای ماده‌ای به نام QUERCETIN می‌باشد. این ماده خطر سرطان ریه و رشد سرطان پروستات را کم می‌کند.

مویز
دارای اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 و ویتامین E می‌باشد. مویز ضد سرطان، درمان کننده سرطان، درمان کننده بیماری‌های قلبی و پایین آورنده‌ی فشارخون است و برای نرمی و انعطاف‌پذیری رگ‌ها مفید است .

سبزیجات برگ‌دار با رنگ سبز تیره
در سبزیجات برگ‌دار سبز تیره مانند کاهو، کلم پیچ، کاسنی، اسفناج و برگ چغندر به وفور فیبر، فولات و کاروتنوئید وجود دارد. این مواد مغذی از بدن در مقابل سرطان‌های دهان، حنجره، پانگران ریه و معده محافظت می‌کند.