روش‌های رفع بوی بد دهان

Bad-Breath

 

بوی بد دهان علل مختلفی دارد. از جمله عفونت لثه و دندان‌ها، سینوزیت، فساد محتوای معده، تجمع اخلاط نامناسب در معده، رفلکس معده به مری و … .

تدابیر بر طرف کردن بوی بد دهان:

1- در صورتی که علت بوی بد دهان مربوط به دهان و سینوس‌ها باشد، علاوه بر انجام درمان‌های مناسب اقدامات زیر در پیشگیری و درمان موثر می‌باشد.

  • مخلوط سرکه + عسل، هفته‌ای یک الی 2 بار با انگشت بر روی دندان‌ها و لثه مالیده شود که باعث سفید شدن دندان و کمک به پاک‌سازی لثه‌ها می‌کند.
  • مالیدن مخلوط عسل و نمک مانع بروز زخم‌های دهانی و آفت می‌شود و دندان‌ها را سفید و محکم می‌کند.

 

2- تجمع اخلاط نامناسب در معده

  • اگر اخلاط صفراوی باشد، علامت آن تلخی و بی اشتهایی است. شربت آبلیموی تازه، شربت زرشک طبیعی، سرکه انگبین، مصرف آبغوره و سماق، آلو، انار و به در رژیم غذایی و پرهیز از غذاهای پر چرب و شیرین. 
  • اگر تجمع بلغم باشد، علامت آن سنگینی معده (دیر هضم شدن غذا) و عدم تشنگی و بوی بد دهان است که با غذا خوردن و شستن دهان بر طرف نمی‌شود. آب و عسل، مربای زنجبیل، خوراک بارهنگ (نصف لیوان عرق نعنا + نصف لیوان آب+ یک قاشق مربا خوری بارهنگ 10 دقیقه آرام جوشانده پس از نصف شدن آخرشب یا یک ساعت قبل از صبحانه میل شود.) پرهیز از غذاهای چرب و سنگین و خمیری (آش رشته، ماکارانی، الویه  و ….) عدم مصرف آب و نوشیدنی‌های سرد از نیم ساعت قبل از غذا تا یک ساعت پس از غذا

 

3- ریفلاکس

  • خوردن خاکشیر و آب جوش یک ساعت قبل از غذا، هویج پخته با روغن زیتون، نخوابیدن تا یک ساعت پس از غذا، عدم مصرف سیگار و نوشابه‌های گازدار