همکاری‌های ایران و هند در زمینه طب سنتی

India-and-Iran-cooperation
 به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از دهلی نو، قائم مقام وزارت آیوش هند از افزایش همکاری‌های علمی و پزشکی در حوزه طب سنتی با ایران خبر داد.

«راجیش کوتیچا»، قائم مقام وزارت آیوش هند، در حاشیه مراسم افتتاحیه همایش بین‌المللی طب سنتی در دانشگاه علیگر هند در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما گفت: دولت هند به تازگی یک هیات به ایران اعزام کرد، این سفر عالی بود و استقبال گرمی از ما شد.

وی با ابراز رضایت از مذاکرات دو جانبه با همتای خود در دولت ایران گفت: دو طرف در این سفر تصمیم گرفتیم در بخش تحقیقات، گیاهان دارویی، تبادل کارشناس و اساتید یکدیگر هم‌چنین درباره برگزاری نشست‌های سالانه در دو کشور همکاری کنیم.

علی ربانی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، در دهلی نو نیز ضمن بیان تاریخچه طب سنتی در دو کشور از این حوزه علمی به عنوان زمینه‌ای مشترک برای گسترش همکاری‌های دو کشور نام برد و ابراز امیدواری کرد این حوزه به افزایش کمی و کیفی روابط مراکز علمی و فرهنگی دو کشور منجر شود.

«علی ربانی» با استقبال از گسترش همکاری‌های ایران و هند از برگزاری همایش‌های علمی به عنوان یکی از توانمندی‌های پزشکی و فرهنگی نام برد و بر افزایش آن‌ها تاکید کرد.

پروفسور عاصم علی خان، مدیر کل مرکز تحقیقات طب یونانی (ایرانی) هند، نیز در این همایش سیستم داروی طب یونانی (ایرانی) را یک سیستم جامع پزشکی دانست و گفت: این طب با مراحل مختلف بیماری و سلامتی سر و کار دارد و خدمات بهداشتی پیشگیرانه، درمانی و توانبخشی را ارائه می‌دهد.

تا چهار سال پیش “طب سنتی” یک بخش زیر مجموعه وزارت بهداشت هند بود، اما از اواخر سال ۲۰۱۴ دولت آن را به وزارت ارتقا دادند.

وزارت آیوش هند (وزارت طب سنتی) هفت مکتب طبی در این کشور را شناسایی کرده است. چهار مکتب طبی شامل آیورودا، یوگا، سید‌ها و سوواریگپا خاستگاه هندی دارند. طب یونانی از سوی ایرانیان و مکاتب طبی هومیوپاتی و طبیعت درمانی از اروپا (آلمان) وارد هند شده است.

همایش بین‌المللی “پایه‌های طب یونانی مبنای سلامت کامل” به مدت دو روز در دانشگاه علیگر هند در حال برگزاری است.