زالو درمانی، حجامت و فصد وارد خدمات رسمی پزشکی شد.

Hijama-hirudotherapy
ایرنا/ مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: زالودرمانی، حجامت و فصد از جنبه درمانی مورد تایید وزارت بهداشت است و در کتاب تعرفه‌های خدمات پزشکی نیز درج شده است.محمدرضا شمس اردکانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: این خدمات مورد تایید وزارت بهداشت هستند البته تایید این خدمات در وزارت بهداشت به معنای پوشش بیمه‌ای آن‌ها نیست با این حال خدماتی که مورد تایید وزارت بهداشت باشند، باید تحت پوشش بیمه نیز قرار بگیرند.
وی افزود:‌ به طور کلی تایید یک خدمت به معنای پوشش بیمه‌ای نیست، به عنوان مثال زالو درمانی یا حجامت که مورد تایید وزارت بهداشت هستند باید برای پوشش بیمه‌ای از سوی وزارت بهداشت به شورای عالی بیمه پیشنهاد داده شوند و در صورت تصویب در این شورا و تایید دولت، پوشش بیمه‌ای خواهند داشت.

شمس اردکانی ادامه داد: جنبه درمانی این خدمات، یک بحث علمی است اما از نظر اجرایی وزارت بهداشت اقداماتی مانند زالو درمانی و حجامت را تایید و معاونت درمان وزارت بهداشت نیز آن‌ها را در دفتر خدمات پزشکی ثبت کرده و در کتاب تعرفه نیز قرار گرفته است.

مشاور وزیر بهداشت در امور طب سنتی درباره پوشش بیمه‌ای ویزیت متخصصان طب سنتی نیز گفت: پیشنهاد پوشش بیمه‌ای ویزیت متخصصان طب سنتی به شورای عالی بیمه رفته است و در صورت تصویب در این شورا از سال آینده تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

شمس اردکانی گفت: مصوبه شورای عالی بیمه این است که کارهایی مثل ویزیت در طب سنتی را احصا کنیم به این شورا اعلام کنیم به همین علت جلسه‌ای با حضور نماینده معاونت درمان وزارت بهداشت و نماینده شورای عالی بیمه تشکیل شد و به دنبال این هستیم که این مشکل را بر طرف کنیم تا از ابتدای سال ۹۹ ویزیت پزشکان متخصص طب سنتی تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.

مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت گفت: نرخ ویزیت متخصصان طب سنتی و میزان پوشش بیمه‌ای آن را توسط شورای عالی بیمه مشخص می‌کند و دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت نقشی در تعیین نرخ ویزیت ندارد بعد از بررسی کارشناسی در این شورا و ارائه پیشنهاد به دولت تعرفه ویزیت Phdهای رشته‌های مختلف پزشکی در هیات دولت مشخص می‌شود و به نظر می‌رسد نرخ ویزیت متخصصان طب سنتی نزدیک به تعرفه ویزیت متخصصان داخلی است.

وی افزود: پزشکانی که تخصص طب سنتی را از دانشگاه‌های علوم پزشکی اخذ نکرده‌اند فعلا تحت پوشش این نرخ گذاری و پوشش بیمه‌ای نیستند اما باید وضعیت آن‌ها مشخص شود. افرادی که در این حوزه تجربه دارند باید تعیین تکلیف شوند و وزارت بهداشت باید با راه‌کاری به آن‌ها مجوز فعالیت قانونی بدهد.

شمش اردکانی گفت: هم اکنون حدود ۲۵۰ فارغ التحصیل طب سنتی از دانشگاه‌های علوم پزشکی در کشور داریم که در صورت تصویب شورای عالی بیمه می‌توانند از مزیت پوشش بیمه‌ای ویزیت از سال آینده برخوردار شوند. در مورد کسانی که هنوز صلاحیت آن‌ها تایید نشده است فعلا نمی‌توان در مورد پوشش بیمه‌ای خدمات ویزیت آن‌ها اظهار نظر کرد البته اگر پزشک عمومی باشند خدمات ویزیت آن‌ها نیز تعرفه گذاری خودش را دارد و تحت پوشش بیمه هم قرار دارد.

مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت ادامه داد: پوشش بیمه‌ای تعرفه ویزیت خدمات طب سنتی به کسانی تعلق می‌گیرد که صلاحیت آن‌ها در وزارت بهداشت تایید شده باشد و فعالیت آن‌ها مجوز قانونی داشته باشد.

شمس اردکانی پیش از این گفته بود: در حوزه خدمات سلامت به ویژه طب سنتی به جز پزشکان، افراد دیگری هم هستند که دانش، تجربه و توانمندی دارند از این رو باید چارچوبی طراحی شود که به آنان نیز مجوز بدهند.

وی افزود: نه تنها در ایران بلکه در همه دنیا دخالت در هر امری منوط به داشتن تخصص و مجوز لازم است، هر کس بدون مجوز و تخصص در هر کاری دخالت کند، باید پاسخگو باشد. البته در حوزه سلامت این مساله حساس‌تر است و هیچ کس حق ندارد بدون مجوزی که توسط مراجع ذی صلاح صادر می‌شود در امر درمان و سلامت دخالت کند.

شمس اردکانی گفت: به طور کلی در هر بخش سلامت تعاریفی وجود دارد که چه کسی می‌توانند دخالت داشته باشد اما در حوزه سلامت فقط پزشک نیست که حق دخالت دارد، در بسیاری جاها افراد دیگری هستند که حق دخالت دارند و معتقدم باید در آینده نزدیک یکی از دستاوردهای وزارت بهداشت و متولیان نظام سلامت این باشد که به افراد دیگری غیر از پزشکان که لازم است مجوز داشته باشند و می‌توانند در حوزه طب سنتی فعالیت کنند مجوز داده شود و باید برای چارچوب صدور مجوز کار اساسی صورت گیرد.

مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت افزود: به نظر می‌رسد صدور مجوز قانونی برای فعالیت غیرپزشکان توانمند در حوزه طب سنتی می‌تواند برخی چالش‌ها و بحث‌هایی را که در این حوزه وجود دارد، ساماندهی کند.