خواص شیره‌های گیاهی

Herbal-Drink

شیره‌های گیاهی همان‌طور که از نام‌شان پیدا است از مغزهای گیاهی مثل بادام، گردو و غیره تهیه می‌شوند. با مصرف این نوشابه‌های خوشمزه و گوارا می‌توان بسیاری از کسالت‌های ایجاد شده را بر طرف نمود و نشاط، شادابی و آرامش را به شخص بازگرداند.

شیره بادام:

مواد لازم:
مغز بادام خام 50 گرم، عسل 3 قاشق غذاخوری، آب سرد 3 لیوان

طرز تهیه:
پوست بادام را جدا نموده و آن را به همراه آب سرد و عسل در مخلوط‌ کن به‌ طور کامل مخلوط کنید تا مخلوط کاملا به صورت شیر در آید. بهترین روش پوست کندن بادام، خیساندن آن به مدت 6 الی 8 ساعت است. در این حالت پوست آنها به راحتی جدا می‌شود.

خواص:
این نوشیدنی بسیار گوارا است و فواید فراوانی از جمله تقویت مغز، درمان کاهش کلسیم و كمك به رشد کودکان و نوجوانان دارد.

شیره بادام 2:

مواد لازم:
مغز بادام خام 50 گرم، بادام هندی خام 10 عدد، عسل 3 قاشق غذاخوری، آب سرد 3 لیوان

طرز تهیه:
پس از جدا نمودن پوست بادام‌ها، همراه با بادام هندی و عسل و آب در مخلوط‌کن به‌ طور کامل مخلوط کنید. از اين تركيب روزانه بین نصف تا يك لیوان با توجه به سن و شرايط جسمي استفاده نماييد.

خواص:
این نوشیدنی چرب و خوشمزه است و برای کودکان و نوجوانان که در حال رشد هستند و انرژی زیادی نیاز دارند، بسیار مفید است. این نوشیدنی را می‌توان به‌عنوان یک میان وعده غذایی مصرف کرد.

شیره بادام 3:

مواد لازم:
مغز بادام خام پوست کنده نصف پیمانه، آب سرد 2 پیمانه، شیره انگور 4 قاشق غذاخوری، گلاب 2 قاشق غذاخوری، هل 4 دانه

طرز تهیه:
بادام را با تخم هل و نصف پیمانه آب در مخلوط‌کن بریزید تا خمیر شود. بقیه آب و گلاب و شیره انگور را به مخلوط کن اضافه کنید و باز چند ثانیه بگردانید تا خوب مخلوط شود.

خواص:
این نوشیدنی در رفع کم‌خونی بسیار مفید است.

شیر پسته:

مواد لازم:
مغز پسته خام تازه و سالم 50 گرم، عسل یا شیره انگور 3 قاشق غذاخوری، آب سرد یا شیر 3 لیوان

طرز تهیه:
پوست پسته را جدا نموده و آن را به همراه آب سرد و عسل در مخلوط‌ کن به‌ طور کامل مخلوط کنید تا مخلوط کاملا به صورت شیر در آید.

خواص:
این نوشیدنی خوش عطر و گوارا، برای بیمارانی که دچار کمبود آهن هستند، بسیار مفید و مناسب است. میزان مصرف درماني اين نوشيدني، روزی نصف لیوان به مدت 14 روز مي‌باشد.

شیره خرما:

مواد لازم:
مغز بادام خام و شیرین 50 گرم، عسل 2 قاشق غذاخوری، خرمای رسیده 10 عدد، آب سرد 3 لیوان

طرزتهیه:
طرز تهیه‌ی این شیر همانند شیر بادام است. با این تفاوت که خرماها را باید به آن اضافه کنید. در این شیره می‌توان از شیره‌ی خرما به جای خرما استفاده کرد.

خواص:
این نوشیدنی نشاط آور بوده و برای درمان آرتروز و پوکی استخوان بسیار مفید است. میزان مصرف به میزان نصف تا یک لیوان در روز می‌باشد که دوره درماني مصرف آن حداقل 14 روز است.

آب عسل:

مواد لازم:
عسل 2 کیلوگرم، گلاب 1 کیلوگرم، عرق گل گاوزبان 1 کیلوگرم

طرز تهیه:
همه‌ی مواد را با هم روی شعله ملایم بجوشانید تا یک سوم آن تبخیر شده و دو سوم بماند. اگر سردی بدن زیاد است کمی میخک، دارچین، زعفران، سنبل‌الطیب را در پارچه‌ای بسته هنگام جوشیدن در آب عسل بگذارید و در انتها آن را خارج کرده و در آب عسل بفشارید و تفاله‌ی آن را دور بریزید.

خواص:
این شربت برای افراد سرد مزاج و سوء مزاج سرد قلب بسیار مفید است.