خواص بادكش

 

بادکش روشی پرکاربرد و کم‌عارضه است و استفاده از آن باعث کاهش مصرف داروها و در نتیجه عوارض احتمالی کمتر آنها خواهد شد. درمان به وسیله بادکش (بادکش درمانی) دارای سابقه چند هزاره ساله است و از گذشته‌های دیر اطبا و حکمای مشرق زمین به خواص درمانی بادکش پی برده بودند و در درمان بسیاری از بیماری‌ها و دردها از آن بهره می‌گرفتند. به طور کلی بادکش به دو دسته گرم و سرد تقسیم می‌شود. طبق نظر همه حکما و اطبا تاثیر بادکش گرم در درمان دردها و بیماری‌ها بیش‌تر از بادکش سرد است.

امروزه اثر بادکش در درمان درد، بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های سیستم ایمنی، بیماری‌های متابولیک، میگرن، کمردرد، فیبرومیالژی، درد شانه‌ها، درد مزمن غیراختصاصی گردن، آنژین، آرتریت، پرفشاری خون، ایسکیمی، التهاب میوکارد، هرپس زوستر، بیماری بهجت، آمنوره ثانویه، اضطراب، افسردگی، خستگی، سندروم متابولیک، آکنه و لگاریس اثبات شده است.

خواص و مزایای بادکش درمانی

برخی از مکانیسم‌های تأثیر بادکش که مطابق تحقیقات و پژوهش‌ها به اثبات رسیده‌اند، به شرح ذیل می‌باشند:

  • بادکش جریان خون پوست را تنظیم کرده، سیستم عصبی را تحریک و وضعیت بیوشیمیایی پوست را تغییر می‌دهد.
  • بادکش آستانه درد فشاری فوری را در برخی نقاط افزایش داده و التهاب را به سرعت کاهش می‌دهد.
  • بادکش در فعال کردن سیستم کمپلمان و تنظیم ایمنی سلولی نقش دارد.
  • بادکش در بیماران دیابتی باعث کاهش قند خون می‌شود.
  • بادکش جریان خون مویرگی را اقزایش داده و اسپاسم عضلانی را برطرف می‌کند.
  • در بادکش، به علت ایجاد فشار منفی در زیر لیوان به عنوان تحریک‌کننده بافت‌های زیرپوستی عمل کرده و با افزایش در جریان خون زیرپوستی، سیستم عصبی اتونوم را تحریک می‌نماید.
  • بادکش و حجامت هر دو مواد زائد و توکسین‌ها را از بدن خارج می‌نمایند.
  • بادکش و حجامت، چسبندگی را باز کرده و وضعیت بافت همبند را از طریق شبکه ارتباطی مراق بهبود می‌بخشند.

 

مکانیسم عمل بادکش در کاهش درد

برخی مواد زائد که به رسپتورهای درد چسبیده‌اند و باعث ایجاد درد در بدن شده‌اند، با بادکش به علت ایجاد خلاء در مایع میان‌بافتی منتقل شده و از این رسپتورها جدا می‌شوند. سپس این مواد با مایع میان‌بافتی مخلوط و رقیق می‌شوند و دوباره به محل باز می‌گردند جون هنوز تخلیه انجام نشده است. بنابراین برای مدت یک تا دو روز درد کاهش می‌یابد و مجددا این مواد برگشته و دوباره به رسپتورهای درد می‌چسبند. این بار به علت رقیق شدن مواد زائد، درد خفیف‌تری ایجاد می‌شود. به همین سبب است که در طب سنتی به بیمار توصیه می‌گردد که یک روز درمیان بادکش را تکرار نماید تا مواد تحلیل یافته و کاملا با مایع میان‌بافتی و لنف تخلیه شده و درد به طور کامل از بین رود.