نسخه‌های طبیعی درمان سینوزیت

درمان-سینوزیت

 

مهم‌ترین عامل در درمان سینوزیت و هر بیماری دیگری برطرف کردن عوامل سبب‌ساز آن است. سینوزیت بیشتر در افرادی اتفاق می‌افتد که در مجاورت هوای سرد و گرم قرار دارند که توصیه می‌شود این افراد به کمک کلاه یا پارچه پشمی پیشانی خود را محافظت کنند. همچنین استفاده از آب یخ، نوشابه‌های گازدار، مصرف غذاهای با طبع سرد مانند سرکه، ترشی، دوغ و ماست، استفاده از عطرهای محرک و تند و مواد شوینده شیمیایی مانند جرم‌گیرها موجب تشدید، تحریک و عفونت سینوس‌ها می‌شود.

 

1- بخورها

بخور، رساندن بخار محلول دارو در آب به ناحیه مورد نظر است. بخور دادن از روش‌های مهم درمانی در سینوزیت است، تا جایی که بسیاری از سینوزیت‌ها با انجام این روش به تنهایی درمان می‌شوند. در هر سرماخوردگی یا آنفولانزایی اگر حتی هیچ دارویی در دسترس شما نبود، با آب خالی بخور دهید.

  • عمل اصلی بخور

باز کردن مجاری سینوس‌ها و شل کردن ترشحات آنها و در نتیجه تسهیل خروج آن‌هاست. بسیاری از داروهای مورد استفاده در بخور اثر خوبی در کاهش میزان ترشحات هم دارند.

  • روش انجام بخور

مقداری آب را به همراه ماده بخور در ظرف مناسبی ریخته روی شعله گاز قراردهید، تا به جوش آید. در این حال با فاصله مناسبی سر را روی بخار گرفته و از آن استنشاق کنید یا آن که پس از جوش آمدن کامل محلول، آن را روی زمین گذاشته و روی سر خود را با ملافه‌ یا حوله‌ای پوشانده، سر را روی ظرف بخور بگیرید. این کار را حداقل 10 دقیقه انجام دهید تا کاملا عرق کنید. در صورتی که تمایل دارید از دستگاه بخور استفاده کنید، باید داروی مورد نظر را در آب جوشانده و عصاره صاف شده آن را داخل دستگاه بریزید.

لازم است پس از هر بخور، سر و صورت خود را با یک پارچه نخی ببندید و مواظب باشید تا خشک شدن کامل سر و صورت، هرگز در معرض باد کولر یا هوای آزاد قرار نگیرید در غیر این صورت اثر معکوس خواهد داشت.

  • موادی که می‌توانید در مایع بخور استفاده کنید

بابونه، تخم گشنیز، برگ اوکالیپتوس، آویشن، پونه، اسطوخودوس و …. می‌توان از مخلوط 2 یا چند ماده از موارد فوق استفاده نمود. لازم به ذکر است بخور سرکه مخلوط با آب در افراد صفراوی یا دموی مزاج تاثیر خوبی در درمان سینوزیت دارد. این نوع بخور (سرکه در آب) نباید در افراد بلغمی مزاج مورد استفاده قرار گیرد.

 

2- چکاندن دارو در بینی

بسیاری از روغن‌ها با نفوذ به داخل سینوس‌ها مجاری آن‌ها را باز می‌کنند، ترشحات را نرم و قابل خروج می‌کنند و با طبع گرم خود تولید ترشحات را کم می‌کنند. از جمله این روغن‌ها می‌توان به روغن سیاه‌دانه، کنجد و زیتون تصفیه نشده اشاره کرد. در این بین روغن سیاه‌دانه بسیار قوی است و اثر درمانی‌اش بهتر است ولی کمی سوزش هم ایجاد می‌کند.

برای استفاده از روغن‌ها، آنها را در قطره‌چکان ریخته و هر شب در یک طرف بینی 2 قطره از آن‌ را بریزید. (هر شب فقط یک طرف بینی دارو ریخته شود.) این روش به صورت پیوسته قابل استفاده است و در صورت نیاز پس از یک هفته استراحت، به صورت مجدد تکرار شود. در اوایل مصرف دارو ممکن است ترشحات سینوس‌ها افزایش پیدا کند که این امر طبیعی و به علت باز شدن مجرای سینوس‌ها و خروج ترشحات انباشته در آن‌ها می‌باشد.

 

3- مالیدنی‌ها

روغن‌ها اکثرا با ایجاد گرمای موضعی میزان ترشحات را کم و خروج آنها را آسان می‌کنند. روزی یک الی 2 بار داروها را روی سینوس‌ها (بالای ابروها و روی گونه‌ها) ماساژ دهید. بهترین دارو از این دسته روغن زیتون تصفیه نشده، روغن سیاه‌دانه و روغن بادام تلخ می‌باشد. ماساژ روغن روی سینوس‌ها به ویژه در بیمارانی که حساسیت زیادی به سرما یا باد سرد دارند، بسیار موثر است.

 

4- تدخین (دود دادن)

تدخین یا دود دادن از راه‌های مناسب درمان سینوزیت است. یکی از بهترین داروها برای این موضوع، عنبر نسارا است. لازم به ذکر است که استفاده از عنبرنسارا نباید در روزهای ابتدایی سرماخوردگی استفاده شود. زیرا علاوه بر ضدعفونی نمودن مجاری، باعث خشک شدن و عدم خروج مخاط ویروسی می‌گردد. لذا ابتدا چند روز به وسیله سایر روش‌های درمانی به خروج مواد از بینی کمک نموده و پس از آن از عنبرنسارا برای درمان سینوزیت استفاده نماییم.

 

5- داروهای خوراکی

بسیاری از داروها هستند که به علت خاصیت ضدویروس و ضدباکتری که دارند علاوه برکاهش التهاب و عفونت سینوس‌ها، ترشحات آنها را نیز کم می‌کنند. از این گروه داروها می‌توان به آویشن، پونه، نعناع و … اشاره کرد، که به صورت دم‌کرده یا عرقیات قابل استفاده می‌باشند.