دلک و غمز و فوائد آن

امام رضا (علیه السلام) می‌فرمایند: اگر مرده‌ای در اثر دلک (ماساژ دادن) زنده شود من انکار نمی‌کنم. (بهار الانوار)

شیوه‌هایی که قدما برای غلبه بر پاره‌ایی از بیماری‌ها، دردمندی‌ها و عوارض پیری ابتکار کرده‌اند چنان قاطع و موثر بوده که در قرن اتم و نانو و با گسترش روزافزون دانش پزشکی هنوز هم راهی موثرتر و قاطع‌تر از آن کشف نشده‌است. سرآمد این قبیل ابتکارات دیرینه شیوه‌ای است که اجداد ما مخصوصا مردم شرق زمین برای مبارزه با پیری و عوارض آن از قبیل کمر درد، رخوت و سستی، شل شدن عضلات و چین و چروک زودرس ابتکار کرده بودند. دلک و غمز (رگ‌گيري) یکی از قدیمی‌ترین راه‌های درمان بیماری‌ها به‌شمار می‌رود.

بقراط می‌فرماید: پزشک باید بسیاری از چیزها را بداند و یکی از واجب‌ترین‌ها مالش (ماساژ) است.

 

تعریف ماساژ درمانی

مجموعه دستکاری‌های بافت نرم بدن که بر اساس قواعد علمی و برای طبیعی کردن این بافت‌ها انجام می‌شود و شامل تکنیک‌های دستی است که به صورت فشار ثابت یا جابه‌جا شونده و یا نگهدارنده صورت می‌پذیرد.

جرجد اوئیتک (متخصص آمریکایی) عقیده دارد ماساژ درمانی برای همه بیماری‌های جسمی، عاطفی و روانی موثر است.

 

دلک درمانی

عبارتند از دست‌ورزی بر روی ماهیچه‌ها، رگ‌های خونی، مفاصل و بافت‌های نرم بدن با حرکات حرفه‌ای و هدفمند و با هدف درمان عضو مشخص که درمان‌گر بر روی بدن شخص بیمار انجام می‌دهد.

 

غمز

همان فشار هوشمند بر نقاط خاص بدن با هدف درمان بیماری را گویند که بیش‌تر با دست و … انجام می‌شود و برای درمان حدود 60 نوع بیماری مانند بیماری‌های عضلانی، اسکلتی، دیسک‌ها، سردردها، دردهای گردن، ستون فقرات، شانه، درد باسن، سیاتیک و… استفاده می‌شود.

امام رضا (علیه اسلام) در مورد ماساژ فرموده‌اند: اگر چیزی موجب افزایش (نیرو و نشاط) بدن باشد، دلک (ماساژ) دادن بدن، لباس نرم، بوی خوش و استحمام و … است.

ابوعلی سینا نیز در مورد فواید دلک و غمز فرموده‌اند: لاغر کردن بدن و جلوگیری از افزایش رطوبت مفاصل، جذب و انتقال مواد از محلی به محل دیگر در بدن، افزایش خون‌رسانی و بهبود تغذیه اعضاء، موثر در درمان درد عرق‌النساء (سیاتیک).

 

فواید و مکانیسم خاص دلک
  • جذب خون به محل مورد نظر (مثلا قبل از حجامت می‌توان بین دو کتف را ماساژ داد و سپس لیوان انداخت)
  • تحلیل مواد زائد سودا و بلغم از عضو مربوطه
  • گرم کردن عضو با تدهین (روغن مالی) روغن‌های خاص

 

برتری‌های دلک و غمز نسبت به سایر روش‌های درمانی
  • دلک و غمز در بین روش‌های درمانی کم‌ترین عارضه را دارند. 
  • از روش انتقال انرژی دست و پا (قلب دوم) استفاده می‌شود.
  • برای همه افراد قابل انجام است و سن و جنسیت نمی‌شناسد.
  • هیچ وابستگی از لحاظ تجهیزاتی به‌ غیر ندارد.
  • به‌عنوان نشاط آور، آرام‌بخش، درمان‌گر، کاهنده عارضه فعالیت کاری و ورزش کاربرد دارد. 
  • دلک برای تمام اندام‌ها قابل انجام است.
  • برای تقویت اندام و تشکیل عضله و هم‌چنین از بین بردن بلغم از دلک استفاده می‌شود.
  • برای جلوگیری از بیماری و برای بهبود از دلک استفاده می‌شود. 

 

بیماری‌های قابل درمان با ماساژ ایرانی (دلک و غمز)

بسیاری از دردها از جمله سردردها، گردن دردها، بالا نیامدن دست، درد مچ، گزگز کردن اندام، بی حسی اندام، لرزش و سردی اندام‌ها، کمر دردها، دردهای سیاتیک، زانو دردها و درد مفاصل، ورم‌ها، اسپاسم عضله، خشکی انگشتان، رگ به رگ شدگی‌ها و … توسط ماساژ ایرانی (دلک و غمز) قابل درمان است.

لازم به ذكر است كه مدت زمان انجام ماساژ، محل ماساژ، روش و تعداد جلسات ماساژ (غمز و دلک) توسط استاد ماساژ مشخص می‌شود و قابل مقایسه با ماساژهای ریلکسیشن رایج نیست و بیمار در صورت رعایت توصیه‌ها، نتیجه مطلوبی خواهد گرفت.