کلم پلو

مواد لازم (برای ۴ تا ۵ نفر):

 برنج ۴ پیمانه، کلم برگ خرد شده 3 لیوان، هویج متوسط ۱ عدد، پیاز متوسط ۱ عدد، گوجه فرنگی ۲ عدد، فلفل دلمه‌ای یک چهارم، سبزی پلویی خرد شده ۱ لیوان، سیب زمینی برای ته دیگ، عدس نصف لیوان، نمک به مقدار لازم، ادویه خورشتی 1 قاشق چای‌خوری، روغن کنجد یا زیتون ۷ قاشق غذاخوری، زیره، زعفران، دارچین، هل و فلفل سیاه هر کدام نصف قاشق چای‌خوری، شوید خشک 2 قاشق غذاخوری، ریحان خشک یک قاشق مرباخوری.

 طرز تهیه:

 ابتدا عدس را بپزید به طوری که پس از پختن آب آن خشک شود. سپس کلم، پیاز، هویج، فلفل دلمه‌ای و گوجه فرنگی را جداگانه خرد کنید و به همراه  یک لیوان آب در قابلمه بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا به جوش آید آرام آرام بپزد. نمک و ادویه‌ها را هم اضافه کنید و در انتها روغن را بیفزاید و اجازه دهید مخلوط جا بیفتد و بعد عدس پخت شده را نیز به آن اضافه کنید. برنج را آبکش کرده و کف قابلمه کمی روغن بریزید و سپس سیب‌زمینی‌های حلقه شده را درون آن قرار دهید. روی آن را به ترتیب با برنج، زعفران آب کرده، شوید خشک، سبزی خرد شده و مخلوط تهیه شده بپوشانید. لایه‌های بعدی را به همین ترتیب تکرار کرده، بگذارید غذا دم بکشد. در انتها کمی روغن آن بریزید و آن را در دیس بکشید.

 نکته: به جای سبزی تازه می‌توان از سبزی خشک شامل مخلوطی از جعفری، شوید، ریحان، ترخون و مرزه در لا به‌ لای پلو استفاده کرد. از آن‌جا که سبزی خشک بسیار معطر است، باید از آن به میزان کم استفاده نمود.