نوشیدنی‌های موثر در رفع عطش

Effective-drinks-to-quench-thirst

لازم است هم در فصل تابستان و هم در ماه رمضان به طور مرتب آب و میوه‌ها مصرف شده تا مایعات از دست رفته در اثر حرارت را جبران گردد. تجربه نیز نشان داده است که مصرف برخی شربت‌ها و یا عرقیات می‌توانند آب کافی را برای بدن تامین نموده و مشکل کم آبی را به حداقل برساند تا فرد دچار گرمازدگی و عطش نشود. مواد و ترکیبات زیر بهترین نوشیدنی‌ها در رفع و پیشگیری از عطش می‌باشند:

گلاب:

گلاب در حقیقت نوعی عرق گیاهی است که از گلبرگ‌های چند نوع گل محمدی تهیه می‌شود. گلاب خواص دارویی زیادی دارد. از آن جمله می‌توان به ضد اسهال، ضد التهاب، افزایش‌دهنده میل جنسی، ضدنفخ، مقوی قلب، خلط آور، مقوی معده و اشتها آور بودن آن اشاره کرد. گاهی گلاب به شکل رقیق به حالت شربت استفاده می‌شود. این مایع در عین حال خواص نامبرده در پیشگیری از عطش و گرمازدگی موثر است.

 

شربت لیمو:

مقداری عسل یا شکر را در ظرفی بریزید و آنقدر آبلیموی تازه بر آن بفشارید که روی آن را بگیرد. سپس یک شبانه‌روز مخلوط را در ظرفی در بسته در دمای معمولی نگهداری کنند. بعد از این مدت، مخلوط را صاف کرده و با قدری دیگر آبلیمو روی حرارت به قوام آورنید. شربت فوق را در هنگام مصرف با آب رقیق کرده و بنوشید. شربت لیمو علاوه بر رفع عطش، اخلاط سوخته سوداوی و اخلاط غلیظ و لزج را نیز از بدن خارج کرده و مصرف مداوم آن موجب حفظ سلامتی است. آبلیمو خواص متعدد دیگری نیز دارد که عبارتند از جلوگیری از تصلب شرایین، کاهش‌دهنده کلسترول، ضد برخی سموم از جمله تریاک، ضد تب، ضد کمبود ویتامین C و جلوگیری از گرمازدگی و عطش.

 

تخم شربتی:

تخم شربتی شبیه دانه گیاه ریحان و خوراکی است. این دانه‌ها درشت‌تر از خاکشیر و سیاه رنگ هستند. وقتی تخم شربتی داخل آب ریخته می‌شود، روی آن لایه‌ای ژله‌ای تشکیل خواهد شد. شربت آن ضد گرمازدگی و ضد عطش است و می‌توان گفت تخم شربتی و خاکشیر تقریبا خواص یکسانی دارند در ضمن خاکشیر و تخم شربتی خاصیت مسهل و ملین داشته و مصرف آن‌ها برای جلوگیری از یبوست مناسب است.

 

شربت سکنجبین و خیار:

شربت سکنجبین از نوشیدنی‌های گیاهی و سنتی و برای ماه رمضان انتخابی عالی است. اگر این نوشیدنی را با خیار مصرف کنید، خاصیت خنک‌کنندگی و ضد عطش آن زودتر بروز می‌نماید. در ضمن می‌توان آن را با کمی تخم خرفه مصرف کرد.

 

شربت سرکه و شیره:

سرکه خانگی و شیره را با نسبت نصف پیمانه سرکه و ۵ پیمانه شیره انگور، با یکدیگر مخلوط کرده و به مدت 5 دقیقه روی حرارت قرار می‌دهیم. وقتی سرد شد می‌توانید میزان دلخواهی از آن را با مقداری آب مخلوط کرده و میل کنید. ترکیب سرکه شیره، ضدعطش بوده و سبب دفع سودا از بدن می‌شود.

 

ماء‌الشعیر طبی:

یک لیوان جو پوست کنده را با 14 لیوان آب مخلوط کرده و بخیسانید و روی حرارت قرار دهید. به محض شکفته شدن جوها، آن را از روی حرارت برداشته و صاف کنید. محلول را سرد کرده و نیم گرم بنوشید. این شربت در تسکین تشنگی بسیار موثر است و به علاوه خلط‌های سوخته و نامناسب را از بدن خارج می‌نماید.

 

شربت پنیرک:

سه قاشق غذا خوری پنیرک در یک لیتر آب (4 لیوان آب) به مدت یک ساعت خیسانده شود، پس از آن محلول را صاف کرده و آب حاصل از آن را بین افطار و سحر میل نمایند. لازم به ذکر است این محلول در ساعت اولیه بنفش رنگ می‌باشد که کاملاً طبیعی است ولی اگر مدت زمان بیشتری به صورت خیس خورده بماند کم‌کم به قهوه‌ای کم رنگ تغییر رنگ می‌دهد. طبیعت پنیرک سرد و تر می‌باشد و به علت موسیلاز بالایی که در آب آزاد می‌کند، مانع از ایجاد عطش در طول روزه‌داری می‌شود. دم کرده پنیرک (یک قاشق غذا خوری در 2 لیوان آب جوش) نیز همین خاصیت را دارد.

 

سرکه انگبین با عرق کاسنی:

اگر در سحر سرکه انگبین رقیق شده با آب یا عرق کاسنی میل شود، باعث کاهش عطش در طول روز می‌شود.