طبیعی‌ترین راه درمان سرماخوردگی

سرماخوردگی شایع‌ترین بیماری ویروسی در فصول بهار به ویژه پاییز و زمستان می‌باشد. هرچند که ابتلا به سرما خوردگی (آنفولانزا) سبب فعال شدن سیستم ایمنی فرد مبتلا خواهد شد، که خود خواص متعددی را دارا می‌باشد. از جمله ایمنی در مقابل بسیاری از بیماری‌های دیگر ولی به علت آن که طول کشیدن سرماخوردگی باعث ایجاد عوارض دیگری هم‌چون سینوزیت، برونشیت (عفونت ریه‌ها) و نیز در روال زندگی طبیعی خلل ایجاد خواهد کرد، بهتر است که با استفاده از روش‌های طبیعی باعث تسریع در رونده بهبود آن و جلوگیری از بروز عوارض ناشی از سرماخوردگی شویم.

سرماخوردگی شایع‌ترین بیماری عفونی در انسان می‌باشد، که عامل آن‌ ویروس‌هـا هستند که با علائم تب، آبریزش بینی، سوزش مخاط، سرفه و کسالت بدن شروع می‌شود. سالیانه 4 تا 5  بار افراد دچار این بیماری می‌شوند.

نکته مهم در درمان سرماخوردگی عدم مصرف آنتی بیوتیک است. از آنجایی که علت این بیماری ویروس‌ها هستند، لذا مصرف آنتی بیوتیک‌ها تأثیری در درمان بیماری ندارند و حتی مصرف آن‌ها می‌تواند باعث طولانی شدن روند بهبودی شوند. البته چنان‌چه مراقبت‌های لازم از نظر مواد غذایی مصرفی، میزان فعالیت و استراحت در سرماخوردگی صورت نگیرد بیمار می‌تواند دچار عوارض این بیماری هم‌چون سینوزیت، برونشیت (عفونت مجاری هوائی) و … شود، که در این صورت شاید لازم به مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها باشد.
از نظر حکمای طب اسلامی و سنتی سرماخوردگی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌گردد و این خود عامل موثری در جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری‌های دیگر می‌شود.

توجه به این نکته ضروری است افرادی که در طول سال مرتب دچار سرماخوردگی می‌گردند(بیش از 4 الـی 5 بار در سـال) یکی از علل آن کاهش توان بدن و ضعف سیستم ایمنی‌شان می‌باشد، که با اصلاح تغذیه و مصرف سبزیجات و میوه‌جات تازه هم‌چون سیب، پرتغال، لیمو و … می‌توان مشکل را برطرف نمود.

 

مواد غذایی موثر در پیشگیری و درمان سرماخوردگی

1- مصرف مداوم سیب با پوست به ویژه صبح‌ها قبل از صبحانه عامل موثری در پیشگیـری از سرماخوردگی و باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

2- مصرف مخلوط آب پرتغال و لیموی شیرین به صورت هـر 8 ساعـت یک لیوان در کاهش طول بیماری موثر می‌باشد.

3- مصرف عسل و آبلیموی تـازه در ابتدای سرماخوردگی باعث کاهش شدت بیماری می‌گردد. (یک ششم لیوان آبلیموی تازه + یک قاشق مرباخوری عسل + پنج ششم لیوان آب ولرم)

4- مصرف یک لیوان دم کرده‌ی نعنـاع یا پـونـه همراه با چند قطره آبلیموی تازه و کمی عسل یا نبات هر 8 ساعت یک بار تأثیر بسیار خوبی در کاهش مدت بیماری و بروز عوارض آن دارد.

5- مصرف دم کرده‌ی آویشن و نعناع روزی 2 الی 3 لیوان باعث کاهش عوارض بیماری و طول مدت سرماخوردگی می‌گردد.

6- مصرف دم کرده‌ی زنجبیل تأثیر خوبی در کاهش مـدت بیماری دارد.

7- استفاده از انواع سوپ‌ها و آش‌ها بدون مواد سرخ کردنی (پیاز داغ و نعناع داغ) به ویژه همراه با مقداری زنجبیل باعث تسریع در بهبودی می‌شود.

توجه: بادکش گرم کتف همراه با روغن‌های گرم هم‌چون روغن کنجد روزی یک بار باعث کاهش کوتاه شدن مدت بیماری می‌گردد.

تذکر: مصرف ماست یـا دوغ در طول مدت سرماخوردگی علاوه بر آن که باعث شدت یافتن بیماری می‌شود، سبب طولانی شدن بیماری و بروز عوارض آن می‌گردد.