درمان طبیعی ریزش مو

ریزش-مو

 

ریزش مو یکی از شایع‌ترین اختلالات در دنیاست، که با داشتن یک رژیم غذایی مناسب می‌توانید از ریزش موهای‌تان جلوگیری کنید. عوامل زیادی همچون اختلالات هورمونی، ژنتیکی و برخی بیماری‌هایی مانند تیروئید، کم‌خونی، کمبود کلسیم و نوع تغذیه در ریزش مو دخیل هستند.

شایع‌ترین علل تغذیه‌ای ریزش مو کمبود آهن، کلسیم، انواع ویتامین‌ها و ریز مغزی‌ها می‌باشند.

 

  • کمبود آهن

یکی از شایع‌ترین علل ریزش مو در خانم‌ها کمبود آهن می‌باشد که با مصرف غذاهای حاوی آهن نظیر جگر، ماهی، لوبیا، عدس و … همچنین مصرف آب آهن‌دار تا حدود زیادی این کمبود را می‌توان جبران کرد.

 طرز تهیه آب آهن‌دار: یک قطعه آهن کاملا تمیز هم‌چون نعل، میخ‌های آهنی را در ظروفی که برای تهیه آب جوش استفاده می‌شود (مانند کتری) قرار داده، که با گرم شدن تدریجی آب و به جوش آمدن آن اتم‌های آهن آزاد گشته و وارد آب شده که با مصرف این نوع آب در انواع غذاها می‌توان تا حدودی زیاد به طور طبیعی جبران کمبود آهن در بدن را کرد.

 

  • کمبود کلسیم

دومین علت شایع ریزش مو در خانم‌ها به ویژه در دوران بارداری و شیردهی کمبود کلسیم می‌باشد که با جبران آن از طریق مواد غذایی این کمبود را جبران کرد.

 مواد غذایی کلسیم: علاوه بر انواع لبنیات هم‌چون شیر، کشک، پنیر و موادی مثل کنجد (ارده، حلوا ارده) بادام درختی، پونه حاوی مقدار زیادی کلسیم قابل جذب می‌باشند که با قرار دادن آن‌ها در رژیم غذایی خود می‌توان در دوران نسبتا کوتاهی نه تنها کمبود کلسیم بلکه عوارض ناشی از آن هم‌چون پوکی استخوان، نرمی استخوان و … جلوگیری کرد.

نکته: خانم‌های که دچار کمبود کلسیم می‌باشند، در صورتی که روزانه 2 قاشق غذاخوری کنجد یا 14 عدد بادام درختی خام به مدت 40 روز مصرف نمایند، به سرعت این کمبود بر طرف خواهد شد.

 

  • کمبود ویتامین‌ها و ریز مغزی‌ها

کمبود ویتامین‌های گروه ب و ویتامین‌ آ نقش موثری در افزایش ریزش مو دارند. یکی از مواد غذایی که نقش موثری در جبران این کمبودها دارند، جوانه گندم می‌باشد. مصرف متناوب جوانه گندم علاوه بر جبران کمبود ویتامین‌های گروه ب به علت آن که سرشار از انواع ریز مغزی‌ها می‌باشد در پیشگیری و درمان ریزش مو نقش موثری دارد.

 

  • کمبود اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6

این مواد با سلامت مو در ارتباط هستند و نقش موثری در پیشگیری از خشکی و شکنندگی موها دارند. منابع اسیدهای چرب (امگا 3 و امگا 6) در زیتون، روغن زیتون، ماهی ساردین، ماهی آزاد سویا و جوانه گندم می‌باشد.

سالاد تقویت کننده مو:

سالاد کاهو + جوانه گندم + روغن زیتون + آبلیموی تازه + هویج رنده شده. این سالاد با دارا بودن بیش از 90% مواد مورد نیاز برای تقویت موها، در صورت مصرف، نقش موثری در تقویت موها و جلوگیری از ریزش غیر طبیعی آن‌ها خواهد داشت.

نکته: آهن موجود در کاهو به علت 3 ظرفیتی بودن جذب بدن نمی‌شود. ولی در مجاورت با اسیدهای طبیعی هم‌چون آبلیمو تازه این آهن 3 ظرفیتی به نوع 2 ظرفیتی آن که قابل جذب برای بدن می‌باشد تبدیل شده و به راحتی جذب می‌شود و در استفاده میان مدت آن سبب جبران کمبود آهن در بدن می‌شود.