تقویت‌کننده‌های قلب

تقویت‌کننده‌های-قلب

عوامل غیرخوراکی حفظ سلامت قلب

  1. حالات روانی (اغراض نفسانی) مانند فرح، شادی، سرور، غم، اندوه و غضب از عمده عوامل موثر در تعیین سلامتی یا بیماری قلب هستند. از میان این حالات، فرح، شادی، سرور باعث تقویت قلب و غم، ترس، غضب و خجالت موجب تحلیل روح و ضعف قلب می‌شوند. پرداختن به تفریح و شادی و سرور، دور کردن افکار بد و وسوسه‌های بد از خود، خشمگین نشدن و غضب نکردن از جمله موارد جهت حفظ سلامتی قلب محسوب می‌شوند.
  2. برای حفظ صحت و سلامتی قلب لازم است که از بوییدن اشیای بد بو احتراز شود. مصرف سیگار، قلیان ومشروبات الکلی فوق العاده برای قلب ضرر دارد.
  3. پرهیز از مقاربت مفرط و بیداری زیاد، برای پیشگیری از مبتلا به بیماری‌های قلبی و حفظ سلامت قلب توصیه می‌شود.
  4. ورزش ملایم و معتدل به طوری که نه خیلی سخت و نه خیلی سبک باشد، برای قلب مفید است.
  5. خوردن غذاهای غلیظ و پرخوری جزء موارد مضر برای قلب محسوب می‌شوند.

عوامل خوراکی حفظ سلامت قلب

 فرآورده‌های خوراکی مفید برای قلب:

  1. گوشت‌های مفید: بره و بزغاله بدون چربی، ماهی‌ کیلکا و نیز گوشت پخته شده در شیر، مقوی قلب و بدن است.
  2. میوه‌های مفید: سیب، به، گلابی، انار، لیمو، نارنج، آناناس و …
  3. سبزیجات مفید: نعناع، ریحان، بادرنجبویه، ریحان کوهی، ریواس، کاسنی، کاهو، خرفه، گشنیز، کد و …
  4. نوشیدنی‌های مفید: نوشیدن گلاب، عرق بیدمشک، به ویژه عرق کیالک برای قلب بسیار مفید است.
  5. مرباهای مفید: مربای سیب، مربای به، مربای بالنگ، مربای آناناس و …

 

شربت‌های مفید برای قلب:

  1. شربت عرق بهار نارنج با تخم فرنجمشک: مفرح و ضد استرس و اضطراب است. برای این منظور یک قاشق مرباخوری فرنجمشک را با یک لیوان عرق بهار نارنج مخلوط نموده و اجازه دهید یک ساعت بماند و سپس میل شود. لازم به ذکر است بهتر است این شربت، عصرها میل شود.
  2. شربت زعفران: برای امراض قلبی و بی‌حالی و سستی بدن مفید است. جهت تهیه این شربت، نصف قاشق چای خوری زعفران  را در 2 لیوان آب جوش ریخته تا دم بکشد. پس از دم کشیدن هر بار یک سوم لیوان از محلول فوق را همراه با گلاب و کمی عسل میل نمایند. لازم به توضیح است که بهتر است این شربت، عصرها میل شود.
  3. شربت گلاب: نصف لیوان گلاب را به همراه نصف لیوان آب و یک قاشق مرباخوری تخم شربتی و کمی نبات یا عسل مخلوط  نموده و اجازه دهید نیم ساعت بماند، سپس میل شود.
  4. جلاب: یک کیلو شکر را با 3 کیلو گلاب روی حرارت ملایم قرار داده، جوشانده و کف آن را بگیرید تا مقدار آن به نصف برسد. سپس یک گرم زعفران ساییده را به آن اضافه کنید. مایه شربت فوق را در ظرفی نگهداری کرده و هر بار یک چهارم لیوان مخلوط فوق با آب رقیق نموده و میل نمایید.
  5. شربت بادرنجبویه: برگ بادرنجبویه را در گلاب جوشانده تا قوت آن را بگیرد، سپس آن را صاف کنید. به میزان یک سوم تا دو سوم مقدار عصاره بادرنجبویه، گلاب را مخلوط کرده و به قوام بیاورید. در زمان مصرف هر بار یک ششم لیوان مخلوط فوق را با آب رقیق نموده و میل نمایید. لازم به ذکر است این شربت، در بیمارانی که مبتلا به فشار خون هستند ممکن است باعث بالا رفتن فشارشان شود.

 

سوپ مخصوص بیماران قلبی:

یک استکان جو، یک استکان برنج، یک بشقاب جعفری خرد شده و کمی گشنیز را با آب پخته تا مواد له شوند. سپس کدوی سبز تکه شده، زعفران، نمک، روغن زیتون به آن اضافه نمایید.

پرهیزات بیماران قلبی

بیماران قلبی باید از مصرف غذاهای سرخ شده، گوشت قرمز (گاو و گوساله)، غذاهای چرب، چای پر رنگ و غلیظ، نسکافه و قهوه پرهیز نمایند. به جای چای می‌توان از دم‌کرده به و سیب، دم‌کرده برگ به، دم‌کرده گل گاوزبان، سنبل‌طیبب، مغز لیمو عمانی و یا از دیگر دم‌نوش‌های مفید برای قلب استفاده نمود. ممکن است غذاها و نوشیدنی‌های بسیار سرد مزاج، مضر حرارت غریزی باشند، لذا این قبیل مواد می‌بایست باید با مصلحات‌شان مصرف گردند.