خواص گیاه کبر

Caper

کبر درختچه‌ای خاردار و پر شاخ و برگ که میوه‌اش را خیار کبر می‌نامند. اين ميوه به اندازه بلوط بوده و رنگ آن سبز رنگ با خطوط موازی سبز و یا زرد کم رنگ است. داخل میوه كبر، قرمز و پر از دانه‌های کوچک و لزج است. گیاه کبر علی‌رغم ظاهر کوچکش، ریشه بسیار محکم و طولانی با پوست ضخیم دارد که اغلب پس از خشک شدن از مغز آن جدا می‌شود. هم‌چنین این گیاه ممکن است تا 30 سال عمر کند.

 

خواص درمانی کبر

  1. ریشه کبر جز گیاهانی است که خواص و کاربرد بسیار زیادی در درمان امراض دارد، از این رو حکما کاربردهایی را برای آن در درمان انواع بیماری‌ها ذکر کرده‌اند.
  2. کبر بازکننده گرفتگی‌های طحال و کبد است و جزء بهترین داروهای برطرف کننده مشکلات طحال نام برده شده است. شیخ الریئس بوعلی سینا می‌فرماید: كبر، طحال (سپرز) را از ماده سوداوی پاک کند و بعد از آن بهبود کامل حاصل شود.
  3. پوست کبر مزه‌ایی تند و گس و اثر آرام‌کننده و نرم‌کننده دارد و در رفع سرفه و آرام کردن حملات آسم و دفع کرم کارساز و در درمان دانه‌های پوستی سودمند است.
  4. پرورده کبر با سرکه و عسل دافع و خارج کننده سموم بدن و مدر سودا است.
  5. ریشه کبر جهت بهبود فالج و برخی از امراض سیستم عصبی که ناشی از افزایش سردی و رطوبات است، بسیار نافع است.
  6. ترکیب کبر با ادویه‌های معطر مانند سنبل الطیب، اسطوخودوس، اذخر و عسل تحلیل برنده و خارج‌کننده ترشحات لزج سینه است و چون قاطع بلغم است، از این رو برای دردهای مفصلی و سیاتیک و نقرس چه به صورت خوراکی و چه به صورت ضماد آن نافع است.
  7. کبر ترشح ادرار و حیض را زیاد می‌کند و برای باز شدن خون قاعدگی در موارد قطع آن در زنان جوان موثر است و نیروی جنسی را افزایش می‌دهد.
  8. از میوه این گیاه که به خیار کبر معروف است، ترشی خوشمزه‌ایی به دست می‌آید که اشتهاآور بوده و جهت رفع گرفتگی‌های کبد و طحال موثر است. مصرف ترشی کبر بیشتر در استان فارس و همدان مرسوم است.
  9. کبر برای درمان بیماری‌هایی نظیر واریس و طحال نیز به کار می‌رود.
  10. کبر اگر با سرکه و عسل در هم آمیخته شود، پادزهری قوی برای بیشتر مسمومیت‌ها به کار برده می‌شود.
  11. گیاه کبر، کبد را تقویت می‌کند، درد دندان را تسکین می‌دهد و ریشه آن از بخش‌های دیگر مفیدتر و پرخاصیت‌تر است.
  12. کبر برای درمان بواسیر و شستشوی روده‌ها به کار می‌رود و خاصیت ضد رماتیسمی دارد.
  13. جوانه‌های ناشکفته و مولد گل آن اثر نیرودهنده داشته و برای بیماری نقرس مفید است.
  14. میوه کال و نرسیده گیاه خاصیت ضد رماتیسمی دارد که طول آن به 1 تا 2 سانتی متر می‌رسد.
  15. کبر نقش موثری در تقویت کبد، معده، اختلال سیستم تناسلی، اختلال خواب، استرس اضطراب، افسردگی و … به‌ خصوص در فصول سرد سال دارد.
  16. اگر از سردی و بلغم زیاد بدن رنج می‌برید یا مبتلا به کبد چرب هستید، می‌توانید از فواید گیاه کبر بهره ببرید.
  17. طبیعت این گیاه در درجه دوم گرم و خشک بوده و با توجه به این که کبر از بین برنده بلغم و سودای اضافی بدن و بازکننده مجاری و گرفتگی‌های کبد و طحال است، می‌توان از آن برای درمان و پیشگیری از بیماری‌هایی که به علت غلبه سردی ایجاد می‌شود مانند انواع بی حسی‌های اعصاب و عضلات و درد مفاصل و سیاتیک و نقرس و… بهره برد.
  18. با توجه به گرم و خشك بودن كبر، استفاده از آن در فصول سرد سال مفید است.
  19. غرغره پخته این گیاه (میوه و ساقه و ریشه) می‌تواند برای برطرف کردن سرفه، تنگی نفس و دفع ترشحات از ریه‌ها، سینوس‌ها و تقویت سلول‌های مغزی و همچنین رفع گرفتگی‌های آن استفاده کرد.
  20. این گیاه از بین برنده نفخ و برطرف‌کننده یبوست و ملین طبع است و باعث ازدیاد قوه باه و میل جنسی می‌شود.
  21. این گیاه در درمان کبد چرب که امروزه متاسفانه خیلی‌ها دچار آن هستند نقش مفیدی دارد.
  22. افراد گرم مزاج می‌توانند کبر را همراه با شربت سکنجبین استفاده کنند.
  23. افراد سرد مزاج این گیاه را به صورت پرورده همراه سرکه ميل نمايند، زیرا باعث تقویت طحال در جمع آوری سودای اضافی و سموم از بدن و دفع آن به صورت ادرار و اسهال شده و باعث گرم شدن بدن و از بین رفتن سردی‌ها و روشن شدن رنگ چهره و برطرف شدن تیرگی و کدورت و لکه‌های پوستی می‌گردد.